? operatorii au primit şi opt SMS-uri de la persoane cu dizabilităţi
Luna trecută, operatorii Serviciului de Telecomunicaţ ii Speciale (STS) 112 au primit 25.172 de apeluri din judeţul nostru; 56% dintre acestea fiind false – 14.103 glume proaste. Conform STS, dintre apelurile care au vizat cazuri reale şi la care s-a intervenit, 2.697 au vizat intervenţia Poliţiei, 6.895 a cadrelor Ambulanţei, 1.848 – Inspectoratul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă – SMURD şi 646 – Jandarmi. În acest context, STS le reaminteşte „glumeţilor“ că riscă sancţiuni mari dacă sună aiurea la numărul unic pentru apeluri de urgenţă: „Constituie contravenţ ii următoarele fapte care se sancţionează după cum urmează: apelarea abuzivă a numărului unic pentru apeluri de urgenţă 112, cu amendă de la 500 la 1.000 de lei şi alertarea falsă a agenţiilor specializate de intervenţie, cu amendă de la 500 la 1.000 de lei“. Totodată, în octombrie, STS a primit şi opt SMSuri de la persoane cu diazabilităţ i, care anunţau necesitatea de intervenţie în cazul unor situaţii de urgenţă. Aceste SMS-uri se transmit la numărul 113, însă trebuie urmată o întreagă procedură înainte ca trimiterea mesajului să fie operaţională. Mai întâi, persoana cu handicap sau aparţinătorul acesteia trebuie să se înregistreze pe site-ul STS, unde i se cere să încarce mai multe documente, printre care şi o copie a certificatului de handicap. Abia după verificare, numărul de mobil al celui în nevoie este validat, iar respectivul poate anunţa urgenţa. De exemplu, dacă o persoană are deficienţe motrice sau de vorbire şi are nevoie urgentă de ajutor, de pe numărul de telefon mobil pe care l-a înregistrat la STS el va trebui întâi să apeleze 112. „Operatorul 112 va prelua apelul, însă nu va iniţia un dialog, ci va închide conexiunea, fiindcă veţi fi identificat automat de către sistem ca fiind o persoană cu dizabilităţi de auz şi/ sau vorbire. Veţi primi un SMS cu textul: «Trimiteţi SMS la 113 cu urgenţa şi adresa incidentului ». Răspundeţi printr-un SMS la numărul 113, descriind scurt urgenţa şi indicând cu exactitate adresa, inclusiv judeţul. Este indicat să nu folosiţi diacritice, pentru a urgenta transmiterea. După transmiterea SMS-ului, este posibil să mai primiţi mesaje din partea operatorului 112 cu întrebări suplimentare. Răspundeţi scurt şi cât se poate de exact. Operatorul 112 va transmite apoi datele obţinute de la dumneavoastră agenţiilor specializate de intervenţie (Poliţie, Ambulanţă, Pompieri/ SMURD) care vă vor ajuta în urgenţa pe care o aveţi“, explică STS într-un comunicat de presă. „Vă rog să mă ajutaţi! Vecina şi-a montat hotă“ „112, ce urgenţă aveţi?“, întreabă operatoarea. „Nu mi se primeşte mărunţiş la casă“, răspunde apelantul. „Şi asta vi se pare dumneavoastră că ar fi urgenţă? Domnule, vă rog, nu vă mai jucaţi pe telefon!“. Alt apel – „112, ce urgenţă aveţi?“. Omul răspunde jucăuş: „Iaca, nu-s!“. Şi închide rapid. La următorul apel, operatoarea se încordează şi ciuleşte urechile. Intră în alertă cu toate simţurile ei, poate la telefon e un accidentat. Vocea coboară alarmată, pe fir: „Vă rog să mă ajutaţi! Vecina şi-a montat hotă şi tot mirosul de mâncare intră peste mine!“. „Şi ăsta e motiv să sunaţi la 112? E număr strict pentru a chema Ambulanţa, Pompierii sau Poliţia“, îi explică. Degeaba. Vocea îi dă zor cu hota. Peste zece minute – „Ajutor! Soţul meu a leşinat în casă!“. Când operatoarea întreabă dacă are interfon la casă, femeia de pe fir răspunde convinsă: „Nu, dar am o căţeluşă“. Alt apel: „Vă rog să-mi trimiteţi un detector de metale că mi-am pierdut cheile prin casă“. Altul: „Alo, îmi bate cineva la uşă; veniţi să mă salvaţi, vă rog!“. Nu e banc, mulţi sună la 112 fiindcă au uitat unde şi-au parcat maşinile, să ceară informaţii despre mersul trenurilor, să-şi reclame vecina care dă cu aspiratorul. Toţi aceştia pun în pericol viaţa semenilor care ar putea avea nevoie de ajutor. (Mihai SAVA)