La Piatra-Neamţ s-a consumat un moment ce ar putea deveni parte a istoriei noastre actuale. Joi, liderii celor şase judeţe din Moldova (Neamţ, Iaşi, Vaslui, Botoşani, Suceava şi Bacău), parlamentarii acestora, autorităţi locale şi judeţene, plus oficialităţi din Republica Moldova au semnat o rezoluţie de susţinere a proiectului considerat cel mai important promotor al dezvoltării şi scoaterii din sărăcie a Moldovei: autostrada Est-Vest (sau Moldova – Transilvania), în forma ei cea mai potrivită pentru toată lumea – traseul Ungheni – Iaşi – Târgu-Neamţ – Ditrău – Târgu-Mureş.
Preşedintele Consiliului Judeţean Iaşi, liberalul Cristian Adomniţei, a lansat către toţi cei prezenţi invitaţia de a susţine din toate puterile această cale rutieră deosebit de importantă şi de a lăsa deoparte orice rivalităţi politice şi alte animonizăţi care nu duc la nimic bun. Întâlnirea care s-a finalizat cu semnarea unei rezoluţii a fost găzduită de Central Plaza Hotel, din Piatra-Neamţ, evenimentul informal fiind organizat de Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Euronest (ce cuprinde toate judeţele Moldovei). Cei prezenţi au remarcat dezinteresul actualilor guvernanţi faţă de acest proiect ce ar salva de la prăbuşire cea mai mare regiune a ţării dar şi cea mai sărmană. S-a prezentat, deşi nu ştim cât mai era de necesar, importanţa vitală a acestui proiect. Preşedintele CJ Iaşi a mai cerut să fie lăsate deoparte orice orgolii cu privire la varianta cea mai bună a autostrăzii, căci mai sunt vehiculate încă două legături din Iaşi spre Transilvania, prin Suceava sau Bacău.
„Vreau ca împreună, cele şase judeţe să vorbească o singură limbă astăzi. Această autostradă e pe linia mediană a regiunii de Nord-Est, e în linie directă spre Chişinău şi Odessa. Nu există o dezbatere publică veritabilă pe acest proiect, trebuie să avem o voce comună, căci, altfel, vor fi fericiţi cei din Guvern că trece timpul şi noi suntem anesteziaţi. Nu toţi oamenii au bani să folosească căile aeriene în Moldova, iar dacă nu avem autostradă restul sunt doar pansamente la răni. Autostrada ar fi coloana vertebrală a regiunii de Nord-Est. Problema noastră nu e lipsa autostrăzii, ci pro-blema tuturor care îşi transportă marfa sunt Munţii Orientali. Azi sunt principalele obstacole de relief ce împart România în partea dezvoltată şi subdezvoltată, dacă nu vom reuşi să-i străpungem. Mă interesează autostrada Târgu-Neamţ – Ditrău; să o faci în Suceava e prea sus, la Bacău e bine dar nu vor fi rezolvate problemele“, a declarat Cristian Adomniţei, preşedintele CJ Iaşi.
Preşedintele PNL Neamţ, Mugur Cozmanciuc, a punctat: „Această autostradă poate defini dezvoltarea acestei zone, când vom face front comun, indiferent de afinităţile personale şi vom ajuta ca această voce să conteze la Bucureşti, putem vorbi de succes. Până atunci e doar muncă“.
„Eu sunt inginer de drumuri. O perioadă cât a fost o criză în Republica Moldova, vreo 15 ani, a fost finanţată infrastructura de drumuri cu sub 10% din necesar. Aceasta este situaţia şi în România. Numai investind în drumuri poţi creşte PIB-ul. Un loc de muncă creat în drumuri îţi dă alte patru sau cinci locuri de muncă în diverse domenii. Tărăgănarea construcţiei autostrăzii în România ne afectează şi pe noi, foarte mult, în Republica Moldova“, a arătat Borin Gherasim, viceministru al Transporturilor în Republica Moldova.
În finalul întâlnirii lucrurile au fost cât se poate de clare: trebuie făcut lobby insistent la Guvern pentru autostrada Moldova – Transilvania, iar autorităţile şi parlamentarii vor face tot ce le stă în putinţă să materalizeze proiectul. (Ioana CALIŢCHO)
“Joi, liderii celor şase judeţe din Moldova”
Vrancea si Galatiul cui le lasam?