Acasă Social La clasa I: Matematica donatorilor de organe

La clasa I: Matematica donatorilor de organe

998
0
DISTRIBUIȚI

l în loc de mere sau floricele, elevii sunt puşi să numere rinichi, ficaţi, inimi sau plămâni

Unii învăţători care predau la clasele I şi a II-a din judeţul nostru au vizualizat, zilele acestea, platformele online pe care au fost publicate noile manuale, pentru a-şi alege cărţile după care vor lucra cu prichindeii în cursul anului şcolar. După ce au studiat toate modelele de manuale pentru clasa I, cadrele didactice au descoperit că la unele edituri manualele propuse conţineau aspecte improprii de a fi prezentate unor şcolari. Astfel, mai multe învăţătoare de la clasele I din municipiul Piatra-Neamţ au mărturisit că au fost oripilate când au „răsfoit“ un manual de matematică, în care, în mai bine de jumătate din carte, elevii aveau ca imagini suport pentru numărat  şi operaţii aritmetice mai multe organe umane (rinichi, ficaţi, plămâni, creiere sau inimi).

„E greu să lucrezi la clasă aşa ceva, plus că e înfiorător! Înţeleg că numeraţia este făcută în aceeaşi unitate în care la ştiinţe învăţăm despre corpul omenesc, dar cum să pui nişte copii de clasa I să numere organe, în loc de mere, floricele, buburuze, copaci sau fluturaşi, aşa cum se făcea până acum?! Nu m-am gândit în niciun caz să comand această variantă de manual. Într-o altă variantă prezentată pe platforma virtuală a Ministerului Educaţiei, imediat după adunări şi scăderi cu numere de la 1 la 10, sunt trecute pentru execuţie adunări şi scăderi cu trecere peste ordin, fără să fi fost consolidate bine noţiunile anterioare. În plus, la ştiinţe, sunt făcute mult prea devreme aceste noţiuni despre corpul uman şi cele despre funcţiile organelor interne. În mod normal, aceste aspecte trebuia predate abia în clasa a III-a. Sunt oare copiii de clasa I pregătiţi să asimileze aceste lucruri?“, s-a întrebat învăţătoarea unei şcoli din Piatra-Neamţ.

Alfabetizare fără carte

În altă ordine de idei, pentru că abecedarele noi au fost amânate pentru o dată care nu se cunoaşte, iar cele vechi nu au sosit, mai multe învăţătoare s-au plâns că nu este normal ca alfabetizarea şcola-rilor să fie făcută fără o carte palpabilă: „«Elevii din clasele I şi a II-a vor avea manuale digitale pe bănci la data de 15 septembrie», a spus, luna trecută, domnul ministru. Cum ajung acestea pe bănci? Pentru mine e o enigmă. Pentru că, în format digital, nu poate ajunge un manual pe o bancă a unui elev! Nimeni nu spune ce suport se va folosi, tableta, calculatorul, ori va trebui să punem părinţii să dea bani pentru a tipări respectivele manuale?! Nu s-a mai întâmplat aşa ceva în învăţământul românesc de la Titu Maiorescu încoace. În loc ca elevul să pună şi el degetul pe o carte, atunci când citeşte, va trebui să facă acest lucru în aer, pe imaginea pe care o proiectez eu la tablă. Am făcut deja patru litere aşa şi simt că ceva nu merge. Nu se poate să stăm fără manual“, consideră o altă învăţătoare pietreană.

Învăţători agresaţi de edituri

Dascălii din judeţul nostru au mai declarat că s-au bucurat când Ministerul Educaţiei a selectat mai multe manuale, pentru că acestea sunt inegale din punct de vedere calitativ.

„La unele dintre edituri există texte la manualul de Comunicare în limba română care sunt imposibil de interpretat, plus că nu transmit nimic frumos. Cum să-i dezvolţi copilului dragostea pentru lectură cu asemenea texte realizate de autorul cărţii?“, este intrigat Ioan V., dascăl pietrean care predă la o şcoală din mediul rural. El a mai explicat că, pe parcursul procesului de selecţie, la editura unde i-au plăcut textele alese pentru mai multe manuale, reprezentanţii acesteia nu

i-au putut arăta şi partea a doua a manualelor, dat fiind faptul că platforma virtuală a Ministerului Educaţiei fusese publicată doar prima parte: „I-am contactat telefonic pentru a le solicita partea a doua, dar nu mi-au trimis-o. Apoi i-am întrebat dacă au şi auxiliarele, dar nu mi-au putut răspunde la întrebare. Aşa că am fost nevoit să aleg o altă editură, care nu s-a zgârcit în a-mi furniza datele solicitate. Nu poţi face o comandă în orb“, a mai spus acelaşi cadru didactic.

Un alt lucru care i-a supărat pe învăţători este modul agresiv în care unele edituri au ales să îşi facă reclamă: „M-au sunat pe telefonul mobil, de mai multe ori, mi-au trimis şi zeci de mesaje, atât pe telefon cât şi pe e-mail, transmiţându-mi ofertele lor. De unde au avut datele mele?!“, se întreabă retoric o altă dăscăliţă.

Alte cadre didactice au mai spus că la disciplina Matematică se insistă prea mult pe partea de ştiinţe, în detrimentul exerciţiilor: „Cărţile au aproximativ 60 de pagini. Este firesc să aibă aceste noţiuni de ştiinţe, dar nu să nu ai după ce să lucrezi, dat fiind faptul că mate-matica se fixează prin multe exerciţii şi nu prin poveşti despre cifre“.

O altă problemă semnalată de unii dascăli a fost cea privitoare la textele prea scurte din cartea de Comunicare în limba română, texte care sunt neconforme cu ceea ce se dă la Evaluarea Naţională de clasa a II-a: „Lecturile au între 120 şi maximum 150 de cuvinte, iar la Evaluarea Naţională elevii vor primi texte suport de aproximativ 400 de cuvinte, ceea ce nu mi se pare firesc. Practic, noi nu reuşim să-i pregătim pe şcolari aşa cum ar trebui, pentru aceste testări. Pe de altă parte, elevii mei sunt în al treilea an de citit. Cum pot să le pun în faţă, în această perioadă «post-Abecedar», texte care sunt mai scurte decât cele pe care le aveam în «Abecedar»?“.

Vocea străzii

 

Privitor la introducerea în învăţământul primar a manualelor digitale, părerile părinţilor sunt împărţite. Vă prezentăm câteva dintre acestea.

n „Mă gândesc cum putem savura o poveste dând doar un click? Cum ar citi doamna învăţătoare o poveste doar de pe calculator? Unde ar mai zburda imaginaţia copiilor? Unde va fi emoţia întâlnirii cu cartea? În anumite momente ale lecţiei da, ar fi util manualul digital. Dar cum satisfacem nevoia de mişcare a elevului? Câmpul vizual se restrânge, la fel interacţiunea cu colegii. Ar trebui cerută părerea psihologilor, pedagogilor şi medicilor“.

n „Cred că trebuie folosite cu moderaţie, alături de cele normale“.

n „Din experienţa personală, eu învăţ mai repede şi mai bine dintr-un material tipărit decât unul în format digital, pot să revin cu uşurinţă la pagini, am un câmp vizual mai larg de cuprindere, răsfoiesc mai lejer, mai uşor şi mai repede paginile de hârtie“.

n „Am o părere relativ bună despre manualele digitale. Folosesc la Matematică şi explorare mediului, clasa I, un proiect de manual digital, iar orele sunt mult mai interesante, copiii captivaţi de joculeţele educative, deci… e un pas înainte“.

n „Încercati sa luaţi pulsul în toată ţara. Sunt localităţi care nu au nici măcar electricitate. Copiii îşi fac lecţiile la lampă. Trebuie să «inventăm» apa curentă şi toaleta în toate şcolile şi mai apoi să vorbim de manuale digitale“.

n „Ca părinte al unui copil ce abia acum a intrat în clasa I, sigur că sunt preocupat de ce se va întâmpla în viitor la şcoală cu copilul meu. Cred că, pe viitor, multe din lecţiile de la şcoală se vor face pe computer; dar până atunci mă uit la ce se întâmplă în prezent cu el. Băieţelul meu a primit de la şcoală manuale anul acesta pentru clasa I, iar învăţătoarea ne-a spus că trebuie cumpărate caiete speciale. Am avut cadre didactice în familie şi mai cunosc câte ceva din ceea ce se face la şcoală. Am întrebat, în şedinţa cu părinţii, ce fel de caiete ar trebui să se cumpere la clasă şi mi s-a spus că va lua mostre de pe la diverse edituri şi le va analiza cu colegii, apoi ne va spune şi nouă, părinţilor, ce trebuie să cumpărăm. La sfârşitul săptămânii ne-a comunicat, cu caietele în faţă, că oferta editurilor este mare anul acesta şi că multe caiete noi au pe copertă atenţionări că sunt după programă sau că sunt avizate de minister, dar nu au în realitate nimic de a face nici cu programa şi nici cu manualul. Profesorii de la şcoala copilului meu spun că e o nebunie întreagă cu aceste manuale digitale şi caietele speciale de clasă“.

(Mihai SAVA)

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.