Acasă Administratie Şefa CNAIR: „Anul 2021 va fi anul autostrăzilor pentru Moldova“

Şefa CNAIR: „Anul 2021 va fi anul autostrăzilor pentru Moldova“

947
0
DISTRIBUIȚI

Pentru Autostrada „Unirii“ dintre Iaşi – Târgu-Neamţ şi Târgu Mureş, care ne interesează pe noi, nemţenii, studiul de fezabilitate pentru porţiune montană ar trebui să fie gata în perioada imediat următoare, iar tronsoanele de la Târgu-Neamţ la Iaşi până spre Ungheni ar urma să fie contractate pentru SF şi proiectul tehnic. În acelaşi timp, primele licitaţii pentru execuţia lucrărilor pe A7, drumul de mare viteză pe relaţia Nord-Sud, urmează şi ele să fie lansate, a spus directorul CNAIR, Mariana Ioniţă.

Potrivit acesteia, în privinţa tronsonului Târgu-Mureş – Târgu Neamţ „este în derulare, în prezent, activitatea de revizuire a Studiului de Fezabilitate, urmând ca în decembrie 2020 să ni se aducă documentaţia spre aprobare. Este în grafic, cu mici sincope. În decembrie au termenul să predea documentaţia. Din momentul când o predau, predau şi caietul de sarcini (n.red. – pentru licitaţia de proiectare şi execuţie).

Ne asigură şi asistenţă pe perioada licitaţiei. Asta e un lucru bun, e bine să îl ai pe proiectant şi în procedura de achiziţie publică. Atunci când îţi vin clarificările, documentaţia o fac unii, şi la clarificări răspund alţii. Nu e corect. Putem lansa la anul procedura de proiectare şi execuţie“, a transmis şefa CNAIR.

Referitor la faptul că acest tronson urmează să fie construit pe teren accidentat specific zonelor de munte, Mariana Ioniţă a spus că „E foarte greu tronsonul, este unul dintre cele mai grele tronsoane de autostradă“.

Trecând, în continuare, la partea de autostradă dintre Târgu Neamţ şi Iaşi, directoarea CNAIR a spus că această porţiune „se află în curs de elaborare documentaţia de atribuire pentru revizuire Studiu de Fezabilitate şi proiect Roşu. Acolo vom merge pe FIDIC Roşu (n.red. -proiect tehnic realizat dinainte, constructorul lucrează un proiect gata pus la dispoziţie). Eu aşa mi-am propus, tot ce facem aici e să mergem pe ideea unui FIDIC Roşu. Constructorul execută proiectul ce este pe masă, are şi exproprierea făcută, nu mai apar necesităţi de exproprieri suplimentare că nu ştiu ce modificare de soluţie se impune că apar diferenţe între SF şi ce a proiectat el. Durează puţin mai mult, dar se scurtează foarte mult perioada de implementare prin eliminarea problemelor şi a riscurilor. Dacă noi acum avem în curs de elaborare documentaţia, în luna iulie o vom lansa la licitaţie. Eu sunt realistă, nu putem face o documentaţie în cinci luni. În străinătate, din ce am discutat eu cu experţi, un studiu tehnic durează cam 4 ani, în schimb execuţia lucrărilor durează 2 ani. Se rezolvă toate problemele din faza de proiectare“, a explicat Mariana Ioniţă.

În fine, referitor la tronsonul dintre Iaşi şi Ungheni, şefa companiei de infrastructură a spus că acesta este în stadiul de realizare a procedurii SF şi PT (n.red. – studiu de fezabilitate şi proiect tehnic).

„Suntem acum în discuţie cu cei de la Arii protejate pentru că acolo avem o problemă, este o zonă de arie protejată la Prut. Discutăm, încercăm să găsim o soluţie.

Pentru Podul de la Ungheni noi am trimis documentaţia de licitaţie la validare la ANAP. Dar eu nu aş vrea s-o lansez până nu am discuţia bătută în cuie cu mediul. Nu ştiu de ce a ajuns ca toată albia aia să fie zonă protejată. Finanţarea studiilor se face din fonduri europene şi vreau o soluţie care să respecte directivele europene“, a completat şefa CNAIR.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.