4.104 absolvenţi de gimnaziu din judeţul nostru au luat parte, ieri dimineaţă, în 115 şcoli din judeţ, la prima probă scrisă a Evaluării Naţionale – la Limba şi literatura română.
Dintre aceştia, şapte candidaţi au susţinut lucrarea scrisă în condiţii speciale: doi pe paturi de spital (unul în Piatra-Neamţ, altul în alt judeţ), iar alţi cinci au be-neficiat de derogări în ceea ce priveşte timpul alocat rezolvării subiectelor ori modul de redactare a tezelor (copii cu diferite handicapuri).
59 de absenţi nemotivat
Iar dacă cei şapte elevi au ţinut cu tot dinadinsul să ia parte la probă, indiferent de greutăţi, alţi 59 au ales să nu se mai prezinte la examen; din motive numai de ei ştiute. Astfel, aceştia se adaugă de bunăvoie celor 433 de elevi de clasa a VIII-a care au ratat şansa de a participa atât la Evaluarea Naţională cât şi la prima etapă de repartizare computerizată în clasa a IX-a de liceu sau şcoală profesională, deoarece sunt corigenţi, ori au situaţia şcolară neîncheiată. Numărul celor care nu vor parti-cipa la prima etapă de admitere reprezintă mai mult de o zecime din numărul total al elevilor ultimului an de gimnaziu!
Care va fi „răsplata“ lor? În cel mai bun caz, dacă nu au renunţat la îdeea de a-şi continua studiile, au dreptul să se înscrie la cea de-a doua etapă de repartizare în clasa a IX-a, însă pe locurile rămase neocupate după repartizarea computerizată din 12 iulie, respectiv după etapa de rezolvare a situaţiilor speciale apărute după repartizare (situaţii medicale speciale, schimburi de elevi, redistribuirea candidaţilor gemeni, distribuire sau redistribuire pe locuri rămase libere, pentru apropiere de domiciliu, etc.) – din perioada 19-23 iulie.
Altfel spus, pe nişte locuri absolut neatractive pentru colegii lor; rămase, de regulă, fie la specializări prost cotate, din licee la fel de prost cotate, fie la calificări profesionale care nu au suscitat interes.
A fost despre teatru
Revenind la proba de ieri, elevii au avut de rezolvat varianta cu numărul 1. Primul subiect a avut ca „suport“ un fragment din piesa „Ultima cursă“, de Horia Lovinescu. Copiii au avut de răspuns la mai multe cerinţe: să explice rolul anumitor semne de punctuaţie, să formuleze enunţuri, să explice modul de formare a anumitor cuvinte, etc, dar şi să redacteze o compunere de minimum 150 de cuvinte – în care să motiveze apartenenţa la genul dramatic a textului dat.
La subiectul al II-lea, elevii au avut de citit şi de interpretat un fragment de articol scris de Alina Nelega („A fost odată un scriitor foarte încăpăţânat“) dedicat lui Kenneth Grahame, şi de redactat o naraţiune de cel mult 300 de cuvinte în care sa prezinte o întâmplare petrecută acasa sau la şcoală, în timpul unei activităţi de lectură.
Următoarea probă a Evaluării Naţionale este programată mâine, 20 iunie, la Matematică.
(Liviu ILIE)