Inevitabilul se produce şi, începând din luna septembrie a acestui an, niciun operator privat de transport public în comun nu va mai primi trasee pe raza municipiului Piatra-Neamţ.
Astăzi, consilierii locali pietreni sunt convocaţi în şedinţă extraordinară pentru a aproba împuternicirea Asociaţiei ADI Urbtrans de a delega, prin atribuire directă, gestiunea serviciului de transport public local de persoane către SC Troleibuzul SA.
Motivul care stă la baza deciziei ca Troleibuzul să devină operator unic pe raza municipiului reşedinţă de judeţ este începerea procesului de modernizare a transportului public în comun, prin introducerea pe trasee exclusiv a autobuzelor electrice, nepoluante. Potrivit proiectului de hotărâre, acestea trebuie să fie „cu normă de poluare de minim euro 4 şi cu vechimea de maxim 15 ani de la data fabricaţiei“.
De ce din septembrie? Pentru că atunci expiră contractele de delegare de gestiune încheiate cu operatorii de transport privaţi. Practic, pe străzile din Piatra-Neamţ nu vor mai exista microbuze de transport persoane.
Reorganizarea flotei
Deşi urmează să achiziţioneze o tranşă de autobuze electrice cu bani europeni, SC Troleibuzul va fi nevoită să organizeze o licitaţie în plus, astfel încât să-şi completeze flota şi să poată face faţă traseelor.
Astfel, potrivit directorului Cristian Sauciuc, în lunile octombrie-noiembrie ar trebuie să primească 21 de autobuze (achiziţionate cu fonduri europene), după care va achiziţiona alte 16 din fonduri proprii. Încă 20 de autobuze electrice ar trebui să intre în parcul auto al operatorului undeva la începutul anului 2024, ele urmând să fie cumpărate tot cu bani europeni.
Schimbarea face parte din Planul de Mobilitate Urbană 2021-2027 care cuprinde, pe lângă modernizarea transportului public în comun, şi reabilitarea axelor rutiere din oraş.
(R.C.)