Procurorii pietreni au finalizat urmărirea penală şi, prin rechizitoriu, l-au trimis în judecată (la sfârşitul săptămânii trecute) pe Ioan Anghelina, fost administrator al Asociaţiei de Proprietari 32 (de pe bulevardul Dacia), pentru săvârşirea infracţiunii de delapidare. Dosarul urmează să parcurgă etapa de cameră preliminară, în care este verificată legalitatea actelor şi a probelor din acesta.
Faptele lui Anghelina au ieşit la iveală în 2016, în urma unui audit, când s-a descoperit că din banii plătiţi de oameni drept cheltuieli de întreţinere, numai o parte se ducea către plata utilităţilor. Sume însemnate (cuprin-se între 2.600 de lei şi 10.000 de lei) rămâneau necheltuite lună de lună. Astfel, în perioada octombrie 2015 – iunie 2016, cât a acoperit auditul, s-au adunat aproape 40.000 de lei, sumă care, teoretic, ar fi trebuit să se regăsească în sertar. La momentul auditului, expertul nu a găsit banii nici în sertar nici în conturile asociaţiei.
„Împrumuturi“ de 39.719 lei
Asociaţia de Proprietari 32 are aproape 200 de apartamente în două blocuri cu zece etaje şi alte două cu patru etaje. Cei de la etajele superioare sunt „paralizaţi“ dacă nu merge liftul, iar cu toţii ar trăi un coşmar dacă li s-ar lua apa sau nu li s-ar mai ridica gunoiul. De aceea, când au aflat că asociaţia figurează datoare la mai mulţi furnizori, oamenii au început să pună întrebări. Preşedintele asociaţiei s-a îmbolnăvit şi a renunţat la atribuţii, aşa că l-au luat la rost pe administrator. Acesta i-a cam dus cu vorba, aşa că au comandat un audit şi şi-au pus mâinile-n cap când au văzut rezultatele.
Conform auditului realizat de expertul contabil Manuela Tofan, Asociaţia de Proprietari 32 figura cu restanţe de 47.224 de lei către ApaServ, 36.828 de lei la firma care se ocupă de întreţinerea lifturilor, 79.610 lei către Bratner (unde din august 2013 nu ar mai fi fost făcută nicio plată), 9.000 de lei la Administraţia Financiară şi 237 de lei către E.ON. În total, 183.339 de lei cu tot cu dobânzi şi penalităţi. Acelaşi control a mai scos la iveală existenţa unui sold de 39.719 lei, bani care fuseseră încasaţi dar care nu fuseseră folosiţi pentru plata facturilor. Şi care, la dat verificărilor, nici nu au fost de găsit. A reieşit astfel că administratorul Anghelina ar fi luat, periodic, din banii plătiţi de oameni la întreţinere, sume cuprinse între 2.600 şi 10.000 de lei. Ce a făcut cu ei, nu s-a aflat, dar omul le-a spus proprietarilor că va pune banii înapoi în cel mai scurt timp.
De fapt, banii care ar fi trebuit daţi integral furnizorilor de utilităţi şi servicii rămâneau la dispoziţia administratorului, care numai el ştie ce a făcut cu ei. Nu s-a achiziţionat niciun bun pentru blocuri sau în beneficiul proprietarilor.
Actele vorbesc
Ioan Anghelina a fost administrator şi la o altă asociaţie de proprietari, are experienţă şi, în momentul izbucnirii acestui scandal a negat toate acuzaţiile. „Nu s-a făcut niciun audit şi nu este adevărat că lipsesc bani! Eu sunt administrator şi vă spun că banii sunt. E totul în regulă. Soldul la data de 8 septembrie 2016 este de 70,21 lei. Restanţele se regăsesc în datoriile locatarilor. S-au făcut plăţi şi la Brantner, şi la lift şi la apă. Datoriile sunt cele de pe fişele locatarilor, care se corelează. Ce datorii sunt la locatari, acelea sunt şi la furnizori. Datoriile nu sunt din 2013, dar trebuie actualizată fişa furnizorului. Nu au lipsit acei bani, suma de 39.000 de lei la care se face referire. Organele de cercetare vor stabili de unde a reieşit că aceşti bani ar fi lipsit din caserie. La această dată, nu apar lipsuri. Acea datorie de 180.000 de lei către furnizori trebuie să o constate un organ. Este un cenzor… sunt nişte chestii care trebuie să-şi urmeze cursul… Nu s-a făcut niciun audit, este raportul cenzorului, pe care-l face el. Noi n-avem un preşedinte acolo, când va fi un preşedinte care să vă poată da relaţii veţi şti. El este cel care, conform legii, este apt. Aici se tergiversează alegerea unui preşedinte. S-a ales unul, n-a mai vrut să mai fie… Eu mai sunt administrator şi la altă asociaţie de proprietari, în afară de asta, dar nu vă pot spune la care. La Asociaţia 32 sunt administrator din 2010. Chiar dacă datoriile nu sunt achitate integral, furnizorii nu taie apa, sau liftul. Cei care sunt restanţieri cu plata întreţinerii sunt daţi în judecată, sunt vreo cinci procese mari, mai sunt şi datornici mici. Marea parte a datoriei provine de la proprietarii care nu şi-au achitat întreţinerea. Şi în definitiv, ce să spuneţi în presă, dacă nu sunt adevăruri? Datoriile la apă sunt cu o lună sau două în urmă, celelalte au fost eşalonate, se plăteşte în fiecare lună, în funcţie de încasări. Am plătit şi la Brantner, actele vorbesc!“, declara Anghelina la vremea respectivă.
Concluziile pe care le-au tras acum procurorii îi contrazic însă afirmaţiile.
(Mihai SAVA)