Acasă Administratie Colegiul Naţional de Informatică şi noua realitate

Colegiul Naţional de Informatică şi noua realitate

1208
0
DISTRIBUIȚI

Experienţa ultimelor trei luni a deschis o nouă perspectivă asupra actului educaţional. Laitmotivul „Totul va fi bine!“ a avut forţa materializării aici, la CNI, pentru că elevi-profesori-părinţi şi-au angrenat forţele, cunoştinţele, disponibilităţile într-un efort comun. Este evident: pentru cei familiarizaţi cu noile tehnologii adaptarea a părut mai curând un proces firesc, ca o formă de extrapolare a experienţei de la disciplinele informatice.

Cu siguranţă, cel mai simplu a fost pentru elevii care, în contextul pandemiei, au plecat cu un mare atu, acela de a utiliza cu dexteritate telefoane smart, tablete, PC-uri, laptopuri etc. Profesorii, la rândul lor, şi-au reunit capa-cităţile şi au venit în întâmpinarea nevoilor educabililor. Deşi conectaţi la un scop comun, fiecare cadru didactic a avut posibilitatea de a se manifesta creativ. Astfel, au fost explorate oportunităţile mai multor platforme online, tocmai ca experienţele să fie diversificate. Şi pentru că CNI are statutul de Microsoft Showcase School, platforma Microsoft Teams a fost amfiteatrul virtual la care orice membru a avut acces cu succes, interrelaţionând oricând, cu oricine. Toate cadrele didactice au avut create clase virtuale pe care le-au manageriat în funcţie de programele prestabilite şi finalităţile vizate. La rândul lor, elevii au accesat fiecare canal, găsind informaţiile necesare, postând temele realizate, obţinând feedback pe tot parcursul învăţării. Dincolo de aceasta, alte platforme precum ZOOM, Pbinfo, Google Classroom, Discord şi-au demonstrat eficienţa. Videoconferinţa a căpătat o pondere considerabilă, fiind revelatorie în perceperea diferenţiată pe multiple paliere: dacă pentru profesorul de ştiinţe realizarea simultană a exerciţiilor pe o tablă filmată a creat impresia de real sau dacă tabletele cu creion integrat permiteau partajarea instantanee a documentelor de lucru, pentru profesorii umanişti explorarea unor noi orizonturi ideatice nu a fost mărginită de ecran, ci, dimpotrivă, s-a multiplicat, putându-se accesa: e-book-uri, filme artistice şi documentare, filme de animaţie, emisiuni TV online, materiale audio, materiale audio-video, presa online, emisiuni de radio, materiale înregistrate de pe Youtube, prezentări PPT, Prezzi, teste online.

Uneori, emulaţia digitală a ge-nerat produse noi, cum ar fi: cărţi online, video-uri prin care elevii au fost ecoul propriilor creaţii care s-au făcut auzite în cadrul Festivalului de literatură pentru copii. Un specific aparte l-a avut studierea limbilor străine, iar oportunităţile virtuale au fost divergente. Aplicaţii şi platforme precum Quizlet, Kahoot! şi Deutschfuchs au avut un impact percutant asupra iubitorilor limbii germane. Aplicaţia Quizlet a fost folosită pentru a crea seturi de învăţare digitale, proiectate ca un sistem de Flaschcards, în scopul asi-milării vocabularului. Quizlet reorganizează vocabularul din seturi pentru fiecare elev în funcţie de progresul învăţării şi nivelul de performanţă şi oferă, de asemenea, diverse jocuri educaţionale şi face mai motivantă învăţarea acestuia. Cu ajutorul opţiunii „Live“ din cadrul fiecărui set de învăţare, elevii şi-au putut testa cunoştinţele asimilate, concurând între ei în echipe sau individual. Kahoot! este o platformă de învăţare şi evaluare bazată pe joc regizat de profesor prin intermediul unui computer principal/ecran mare. Jucătorii introduc răspunsurile lor individual sau în echipe mici. Rezultatele au fost afişate în timp real şi apoi au fost discutate, clarificând nuanţele. Deutschfuchs, un software de învăţare a limbii germane, a fost utilizat ca manual independent sau împreună cu un alt manual. Profesorul şi-a creat clase/grupe de lucru, cărora le-a postat materiale din cele disponibile, putând monitoriza progresul înregistrat de către fiecare elev în parte, oferindu-i feedback direct.

Nu e de ignorat nici experienţa celor din clasa a VI-a şi a VII-a care au participat la webinarii organizate de Comunitatea „Educaţia pentru ştiinţă“, susţinute de cercetători şi specialişti cu teme STEM, legate de seismologie şi spaţiul cosmic.

Evaluarea a căpătat şi ea adesea dimensiune digitală, platforma Microsoft Teams punând la dispoziţia profesorului utilitarul Forms, ce a oferit posibilitatea realizării de quiz-uri sau teste cu răspuns deschis, în urma cărora

s-au generat grafice şi statistici, capabile să ofere dinamica evoluţiei individuale a educabilului sau contextualizată. În cazul disciplinei Informatică, platforma Pbinfo a derulat programele în timp real, producând feedback simultan.

Fără doar şi poate, în acest context – al explorărilor de tot felul – atenţia s-a concentrat pe clasele terminale, fiecare profesor încercând să re-creeze starea de normalitate. Pentru toate disciplinele de examene, testele de antrenament au fost o sursă permanentă de verificare, diagnosticare şi perfecţionare a nivelului individual. Grupurile de WhatsApp au anulat barierele profesor-elev, consolidând conexiunea la orice oră din zi, astfel încât întrebările şi-au găsit răspunsurile prompt, scopul final fiind acela de a atinge nivelul maxim de performanţă.

CNI şi comunitatea locală în vremea pandemiei

Pentru că orice microstructură este parte integrantă a unei macrostructuri, câţiva elevi ai colegiului şi-au demonstrat compasiunea şi capacitatea de a acţiona liber în virtutea colaborării, vizând aplanarea efectului COVID-19 în comunitatea oraşului Piatra-Neamţ.  Imprimanta 3D a echipei de robotică Cyb3rG0ds a produs în acest context viziere pentru personalul medical din localitate. La iniţiativa Asociaţiei Naţie Prin Educaţie, alături de alte echipe de robotică din ţară implicate în programul BRD First Tech Challenge şi de partenerii de la societatea Grifserv, respectiv, Enterprise Concept, ce a sponsorizat achiziţionarea unei noi imprimante 3D, echipa CNI a realizat prin printare 3D partea de susţinere a vizierelor la care s-a ataşat o folie de laminat. Astfel, au fost donate 24 de viziere către Ambulanţa Neamţ şi 16 pentru blocul operator de la Maternitatea SJU Neamţ.

Numai aşa s-a putut consolida o lecţie importantă, în care viaţa a fost nu doar un partener de dialog pentru elevii noştri, ci şi un redutabil profesor.

O privire spre viitorul apropiat

Şi dacă trecutul are solide argumente de împlinire a unui act educaţional performant la CNI, viitorul e configurat sub acelaşi bun augur. Anul şcolar 2020-2021 îşi deschide porţile pentru două clase de a V-a, cu limbi de studiu engleză-germană, şi şase clase de a IX-a, specialitatea matematică-informatică, informatică intensiv. La Colegiul Naţional de Informa-tică se pun bazele  unor profesionişti de marcă în domeniul IT, care la final pot demonstra abilităţi şi competenţe antreprenoriale, flexibilitate în gândire, spirit creativ, gust estetic şi artistic. O adevărată atracţie pentru viitorii elevi e reprezentată de Asociaţia „Gutenberg Jugendverein“ Piatra-Neamţ, al cărei scop este acela de a cultiva un leadership bazat pe valori româno-germane şi pe menţinerea unei viziuni pro-active.

Baza materială are o alură demnă de mileniul al treilea, deoarece este consolidată permanent de proiecte precum „Un calculator pentru laborator!“ (iniţiat de Comitetul Reprezentativ al Părinţilor şi Fundaţia INFOMAT a Colegiului Naţional de Informa-tică), care s-a bucurat de un real succes. S-au achiziţionat 30 de monitoare pentru un laborator de informatică, din sponsorizările făcute; firma SC ONLINE SHOP SRL a dotat cu echipament complet un laborator de informatică cu 33 PC-uri, monitoare şi licenţe. Totodată, firma Dolinex a donat 5 laptopuri, iar în perioada recentă s-au cumpărat 7 tablete grafice pentru dezvoltarea abilităţilor de media-design. Tot datorită sponsorizărilor, au putut fi achiziţio-nate 6 videoproiectoare. În laboratorul fonetic, pe lângă cele 17 calculatoare existente, au fost aduse încă 15 PC-uri, obţinute prin intermediul unui proiect iniţiat de doamna profesoară Elena Mitrea în cadrul programului „Dăm click pe România!“, program al Asociaţiei „Ateliere fără frontiere“. În clădirea principală a colegiului s-a instalat un sistem de sonorizare pentru spaţii închise, cu trei funcţii (informare, alarmă şi muzică), astfel încât pasionaţii de media digitală să-şi înceapă iniţierea. De asemenea, elevilor cu veleităţi jurnalistice li se oferă posibilitatea de manifestare în redacţia Infopuls, redacţie care

şi-a sărbătorit anul acesta majora-tul. Deschiderea viziunii colegiului spre tot ceea ce este nou, spre valorile europene este confirmată de cele cinci titluri de Şcoală Europeană adjudecate de-a lungul timpului şi de nenumăratele proiecte europene care s-au desfăşurat cu success. Proiectul în derulare (ErasmusÂ), numit „Reflective Teaching and Learning in a Modern European Classroom“, aduce alături şcoli partenere din Italia, Lituania, Croaţia, Letonia. Principalul obiectiv al proiectului este dezvoltarea unui sistem educaţional  bazat pe învăţare open source şi experienţială, integrând metode non-formale şi informale alături de cele formale.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.