Marile magazinele au furat din nou startul reducerilor de preţuri ocazionate de Black Friday (Vinerea Neagră), concept preluat de la americani şi aplicat de fiecare retailer după cum a considerat. În judeţ, mega reducerile de Vinerea Neagră au început deja, unii dintre retaileri dând startul promoţiilor menite să golească depozitele de mărfuri şi să umple casele de marcat de bani.
Strategia de comercializare a americanilor nu prea ţine la noi, deoarece comercianţii, din dorinţa de a-şi spori considerabil vânzările, operează reduceri cu orice ocazie, fie că sunt sărbători, fie în funcţie de anotimp. Cei mai mulţi cetăţeni preferă să aştepte super reducerile anunţate de magazinele on-line, bătălia pentru chilipiruri mutându-se, pe 16 noiembrie, pe internet. Consumatorii nu mai sunt receptivi la „mega reducerile“ practicate de „Black Friday“ tot timpul anului. Retailerii vor vedea, la finele campaniei, dacă profiturile au urcat la cât au estimat la începutul acestei luni. Dacă la americani această zi este cu atât mai specială cu cât mega reducerile sunt practicate doar într-o singură zi (pe 23 noiembrie), la noi, „Black Friday“ se întinde pe o perioadă de mai bine de o lună.
Ieri, Altex şi Carrefour au dat startul reducerilor de „Black Friddy“, Altex apelând, de această dată, la altă sintagmă – „Blec fraidei – Reduceri de stă mâţa în coadă“. Flanco a furat startul, aplicând reducerile de „Black Friday“ încă de săptămâna trecută.
Ieri dimineaţă, toate magazinele erau înţesate cu însemnele „Black Friday“, ca într-o zi de sărbătoare, şi toate duceau lipsă de clienţi, semn că această manevră de marketing nu mai are succesul pe care l-a avut la început. La Flanco erau mai mulţi salariaţi decât cetăţeni curioşi într-ale chilipirurilor. La Altex, salariaţii nu au apucat să schimbe toate preţurile, aşa că multe dintre produsele care urmau a fi supuse promoţiilor aveau preţurile întregi. Campaniile promoţionale depăşesc o lună, timp în care sunt anunţate reduceri de până la 80%. La Altex durează până pe 5 decembrie, în timp ce la Carrefour – până pe 2 decembrie, după care vor urma noi campanii ocazionate de sărbătorile de iarnă pentru vânzări rapide.
În America, tradiţia megareducerilor a început în anii ‘60; potrivit tradiţiei, Black Friday marchează ziua de vineri care succede sărbătoarea de Ziua Recunoştinţei şi deschide sezonul cumpărăturilor de Crăciun.
Autorităţile recomandă atenţie mărită
În goana după mega-reduceri, nemţenii pot face şi greşeli care să le aducă pierderi financiare. Tocmai din această cauză, comisarii pentru protecţia consumatorilor recomadă cetăţenilor vigilenţă în alegerile pe care le fac în contextul campaniilor de Black Friday şi nu numai. Consumatorii trebuie să ţină cont de faptul că vânzările promoţionale sunt vânzările cu amănuntul/vânzări cash and carry care pot avea loc în orice perioadă a anului, cu condiţia să nu fie efectuate în pierdere şi să se refere la produse disponibile sau reaprovizionabile. Produsele promovate trebuie să existe la vânzare pe durata întregii perioade anunţate a vânzărilor promoţionale sau comerciantul va informa consumatorii că oferta este valabilă numai în limita stocului disponibil. Vânzările cu preţ redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, promo-ţionale) trebuie să respecte o serie de reguli de fixare şi pu-blicitate a preţurilor.
În acest sens, orice comerciant care anunţă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse sau servicii identice, iar preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă. În acelaşi context, orice anunţ de reducere de preţuri, indife-rent de forma, modul de publicitate şi motivaţia reducerii, trebuie să se adreseze ansamblului consumatorilor şi să indice în cifre o reducere în raport cu preţurile de referinţă. Publicitatea prin catalog şi ofertele de reducere de preţuri, lansate de comercianţii care practică vânzarea prin corespondenţă, pot fi valabile numai până la epuizarea stocurilor, cu condiţia ca această menţiune să figureze vizibil şi lizibil în ca-talog. Legislaţia în vigoare interzice ca o reducere de preţ pentru un produs să fie prezentată consumatorilor ca o ofertă gratuită a unei părţi din acel produs. Totodată, orice anunţ de redu-cere de preţuri care nu corespunde reducerii practicate efectiv în raport cu preţul de referinţă este considerată o formă de publicitate înşelătoare şi este sancţionat.
(N. RÎŞTEI)