„Din cauza drumului dezastruos, pierdem investitori serioşi. Nimeni nu mai vrea să vină la noi. Am avut un investitor care ne-a spus că e mai frumos la noi decât în Elveţia, dar cu asta am rămas. Nu este dispus să mai facă nimic până când drumul nu va fi reparat. Pierdem foarte mult din cauza asta. Turismul nu poate să se dezvolte cu o asemenea infrastructură rutieră. Şi nu numai acest domeniu. De asta şi locurile de muncă sunt puţine. Cine să investească aici? Avem câteva pensiuni, însă turistul vine o dată, iar a doua oară nu mai vine din cauza drumului. Nu s-a mai făcut nimic de pe vremea lui Ceauşescu. O zonă atât de frumoasă, care ar putea atrage mii de turişti, care s-ar putea dezvolta rapid şi frumos, uite că nu poate din cauza acestui drum. Cine mă mai ascultă? Cui să-i mai spun că pierdem enorm din cauza asta?“. Asta spunea primarul comunei Hangu, Gavril Lupu, în urmă cu o lună, furios că pierde investitori din cauza drumului Bicaz – Poiana Largului. Şi nu este singurul. Infrastructura rutieră, la pământ Acesta este judeţul Neamţ în anul 2017, la 10 ani de la intrarea în Uniunea Europeană, cu legături rutiere fragile care permit accesul către Transilvania şi, implicit, către Occident. Cu pierderi considerabile şi fără vreo şansă palpabilă de dezvoltare. Infrastructura rutieră, care ne-ar scoate din sărăcie printr-o dezvoltare reală a economiei locale, este deficitară. Autorităţile vorbesc, an de an, de o autostradă de sute de milioane de euro care să facă legătura dintre Moldova şi Transilvania, dar se împotmolesc în studii de fezabilitate, care şi acestea costă milioane de euro. Banii mulţi se duc pe hârtii. Paradoxal, însă, fonduri pentru proiectele atât de necesare judeţului nu sunt. Asta se întâmplă şi cu drumul naţional 15, Bicaz – Poiana Largului, a cărui soartă, se pare, stă tot în studii de fezabilitate. Lucrări grele, ample, bani lipsă opresc, din capul locului, orice evoluţie. DN 15, atât de circulat până în urmă cu un deceniu, a ajuns să fie ocolit de toată lumea, deşi oferă un peisaj superb celor care vin în judeţul Neamţ. Şi rămân doar cu imaginea, pentru că sunt slabe şansele să revină. Drumul, chiar şi peticit de către cei de la Secţia de Drumuri şi Poduri, este plin de restricţii de viteză. Din cauza terenului instabil şi a neefectuării lucrărilor de întreţinere, sunt numeroase porţiunile în care maşinile trebuie să circule cu doar 10 – 15 km/h. Cuiva care s-ar aventura pentru prima dată pe acest traseu, iar fi suficientă o clipă de neatenţie pentru ca denivelările exagerate de pe şosea să-l arunce în hăul ce se cască spre lacul de acumulare Izvoru Muntelui. Transportatorii de mărfuri, dacă vor să ajungă la Topliţa sau la Vatra Dornei, trebuie să meargă pe rute ocolitoare pentru că pe acest tronson accesul le este restricţionat. Asta înseamnă pierderi financiare şi de timp considerabile, fără a mai pune la socoteală faptul că nici drumul Bicaz – Gheorgheni nu se află în cele mai bune condiţii. Reprezentanţ ii Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Iaşi se plâng că localnicii nu respectă interdicţia de tonaj şi că problemele de acolo vin: „Sunt anumite situaţii acolo, mai mult create decât cele care sunt, de fapt, naturale. Sunt camioane ale unor afacerişti locali care circulă pe acel drum şi nu vor să respecte interdiţiile impuse. S-au plâns unii că pierd lucrări cu fonduri europene, dar când s-a făcut licitaţie, au trecut în situaţia de lucrări cantităţi ale autovehiculelor peste restricţiile de circulaţie? Nu cred! Pentru că un consultant care verifică documentaţia la decontare şi dacă găseşte o cantitate mai mare decât restricţia impusă, atunci îl trimite înapoi“. Drumul va fi reparat serios când vor fi bani. Probabil, niciodată Reprezentanţii Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) ne-au declarat că DN 15 a fost propus anual în programul de achiziţii publice pentru lucrări de reparaţii capitale, cu o valoare estimată la 65.303.640 de euro, însă nu au fost bani. Mai mult, în acest an, având în vedere alunecările de teren, care au modificat configuraţia zonei, Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Iaşi a propus reactualizarea studiului de fezabilitate. „Sectorul de drum naţional, dintre Poiana Largului şi Bicaz, face parte din drumul naţional DN 15, care tranzitează un traseu de coastă, cu alunecări de teren pe suprafeţe mari, cu desfăşurare din zona crestei şi până sub lacul de acumulare Bicaz, care afectează şi corpul drumului. În anul 2009, Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Iaşi a realizat studiul de fezabilitate pentru reabilitarea drumului naţional DN 15 Poiana Largului – Bicaz. De asemenea, sectorul de drum a fost propus anual în Programul Anual al Achiziţiilor Publice (PAAP), pentru lucrări de reparaţii capitale. Valoarea estimată a investiţiei este de 65.303.640 de euro, iar până în prezent, atât din cauza fondurilor insuficiente cât şi a volumului mare de reparaţii necesar reţelei de drumuri naţionale, acest proiect nu a putut fi finanţat corespunzător. În anul 2017, având în vedere alunecările de teren active, care au modificat configuraţia zonei şi au condus implicit la necesităţ ile unor lucrări de reabilitare, în acest context, Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Iaşi a propus reactualizarea studiului de fezabilitate. Proiectul prevede modernizarea întregului sector de drum dintre Poiana Largului şi Bicaz, iar după actualizarea studiului de fezabilitate şi avizarea acestuia, execuţia lucrărilor va fi cuprinsă într-un program de finanţare. Acesta, în funcţie de disponibilităţile financiare şi de strategia de dezvoltare şi întreţinere a reţelei rutiere din România. Pe acest drum au fost executate anual lucrări de consolidare şi lucrări de întreţinere curentă pentru a permite menţinerea circulaţiei rutiere în condiţii de siguranţă. În anul 2015, a fost reabilitat podul de pe drumul national DN 15, km 287^062, la Bicaz, şi înlocuit podul de pe drumul naţional DN 15, km 282^472. CNAIR desfăşoară demersuri pentru realizarea unui acord-cadru de execuţie a unor lucrări de întreţinere periodică. Printre acestea se numără turnarea unor covoare asfaltice, incluse pe sectorul de drum menţionat“, au declarat reprezentanţii CNAIR. (Natalia RÎŞTEI)
Pai ori faci investitii , ori maresti salarii.Dupa cum se maresc salariile, nici peste 100 de ani nu se va mai construi nimic.Directia e proasta.