l profesorii spun că de vină este dezinteresul total al elevilor şi părinţilor
Doar 41% dintre elevii nemţeni de clasa a VIII-a au reuşit medii de trecere la simularea Evaluării Naţionale, cu trei luni înaintea examenului „pe bune“. Rezultatele sunt mai slabe decât anul trecut cu cinci puncte procentuale, însă sunt la fel de eterogene dacă le raportăm la unităţile de învăţământ. Sunt şcoli cu toţi elevii promovaţi, însă din păcate sunt şi şcoli cu niciun promovat.
„Dimitrie Leonida“, al doilea an cu zero promovaţi
La Liceul Tehnologic „Dimitrie Leonida“ Piatra-Neamţ niciun elev nu a obţinut medie de trecere! Din păcate nu putem să nu remarcăm că liceul pietrean are pentru al doilea an la rând zero promovaţi la simularea Evaluării Naţionale. Anul acesta, media mediilor elevilor de acolo este 2,70 – fapt ce ne scuteşte de alte comentarii.
„Şi generaţia precedentă a fost slabă, dar aceasta de acum este cea mai slabă pe care am avut-o în ultimii ani şi, sperăm, şi de acum încolo. Sunt dezinteresaţi, nu-şi fac temele, nu lucrează suplimentar. Şi mai dureros este faptul că nici părinţii nu par interesaţi de soarta copiilor lor. Ime-diat după ce am aflat rezultatele, am organizat o şedinţă cu părinţii. Au venit numai patru părinţi! Eram patru profesori şi patru părinţi. În aceste condiţii, dacă nu există dorinţă din ambele părţi, nu se poate face şcoală. Noi le vom asigura în conti-nuare ore de pregătire suplimentară, după-amiza, dar, dacă îşi vor da tot atât de puţină silinţă, degeaba le facem. Nu caut scuze colegilor mei, şi nici mie, însă nu prea avem cu cine lucra“, a declarat Lucica Boroş – directoarea Colegiului Tehnic „Dimitrie Leonida“.
„Dacă elevul intră cu media 2 la liceu, ce motivaţie mai are să înveţe?“
O altă şcoală cu mari probleme este liceul din Valea Ursului. La şcoala coordonatoare sunt înscrişi în clasa a VIII-a 32 de elevi, şi niciunul nu a reuşit o amărâtă de medie 5,00. Noroc de cei doi promovaţi de la Şcoala Chilii, structură a acestui liceu. Dar nici la Chilii situaţia nu este prea roz, în condiţiile în care 14 elevi nu au promovat la simulare.
Iuliana Spătariu, directoarea liceului din Valea Ursului, consideră că dezinteresul elevilor faţă de Evaluarea Naţională, şi cu atât mai mult faţă de simularea examenului, se explică prin lipsa oricărei mize la admitere: „Dacă elevul intră cu media 2 la liceu, ce motivaţie mai are să înveţe? Mai degrabă se intră ceva mai greu la şcoala profesională, că sunt locuri limitate. Copilul, dacă ştie că oricum are locul asigurat, nu-şi va da silinţa să se pregătească. Vom face cu ei pregătire suplimentară, dar nu prevăd o schimbare spectaculoasă de situaţie până la examenul din vară“.
Liceul Valea Ursului s-a aflat şi anul trecut în coada clasamentului judeţean la simulare, cu o rată de promovare 4,08%.
Rezultate foarte slabe la LPS Piatra-Neamţ
Surprinzător, rezultate foarte slabe s-au obţinut şi la Liceul cu Program Sportiv Piatra-Neamţ. Numai trei elevi dintre cei 48 înmatriculaţi în clasa a VIII-a au obţinut medii peste 5,00. Iar cea mai mare medie este… 5,68!
Cu excepţia celor două licee amintite mai sus, toate liceele din judeţ au surclasat LPS Piatra-Neamţ cu rate de promovare de peste 25 de procente. Mai puţin LPS Roman, care are numai nouă promovaţi din 52 de elevi.
Dintre şcolile gimnaziale, Şcoala Dragomireşti se remarcă în sens negativ: numai trei dintre cei 29 de elevi au obţinut medii de 5,00.
21 de elevi care au ştiut doar să se semneze
Per ansamblu, în judeţ sunt zeci de şcoli în care numai un elev din patru a obţinut medie de trecere. Dovadă că 2.722 de copii au luat medii sub 5.00. Însă de departe campioni ai mediocrităţii sunt cei 21 de elevi care au obţinut medii „curate“ de 1. Adică doar punctul din oficiu atât la limba şi literatura română, cât şi la matematică. Bine măcar că în opt ani de zile au învăţat să se semneze în colţul paginii.
Cei mai mulţi contraperformeri absoluţi sunt de la Şcoala Dragomireşti (patru cazuri), de la Şcoala Cândeşti (trei cazuri), din Secuieni, din Răuceşti şi din Roznov (câte două cazuri). Pe listă mai apar şcolile din Agapia, Buruieneşti, Ţibucani, Gherăieşti, Urecheni, Ion Creangă, Bahna, Mădei/Borca, Poiana Teiului, Piatra Şoimului, Săbăoani, Săvineşti, Oniceni şi Ţolici/Petricani.
Cum au promovat aceşti elevi clasă după clasă şi au ajuns până în pragul liceului fără să ştie o buche e greu de înţeles. Probabil e încă o „calitate“ a sistemului nostru de învăţământ.
Ministerul Educaţiei promite inspecţii
Dat fiind rezultatele foarte slabe la simulare, Ministerul Educaţiei a solicitat Inspectoratului Şcolar să-i cheme la raport pe toţi directorii de şcoli, în special pe cei din şco-lile cu probleme. Managerilor li se va da sarcină să asigure ore de pregătire suplimentară a elevilor, în regim gratuit, în cadrul şcolii, după orele de curs.
Până la Evaluarea Naţională, şcolile cu rezultate slabe vor face obiectul unor inspecţii speciale care vor urmări aplicarea planurilor remediale dispuse. Aceste inspecţii vor fi realizate de inspectorii de specialitate din cadrul Ministerului Educaţiei, dar şi de cei din Inspectoratul Şcolar.
100% promovaţi la „Petru Rareş“ şi „Calistrat Hogaş“
În judeţ sunt şi unităţi de învăţământ ai căror elevi au luat în masă medii peste 5. În fruntea clasamentului se află, din acest punct de vedere, Colegiul Naţional „Petru Rareş„ Piatra-Neamţ (toţi cei 31 de elevi de clasa a VIII-a au obţinut medii de trecere) şi Colegiul Naţional „Calistrat Hogaş„ Piatra-Neamţ (32 din 32 au promovat) – ambele cu rată de promovare 100%.
Urmează, în ordine, Colegiul Naţional „Roman Vodă“ Roman (96,6%), Colegiul Naţional de Informatică Piatra-Neamţ (96%), Şcoala Gimnazială „Vasile Alecsandri“ Roman (79%), Liceul Tehnologic „Vasile Conta“ Târgu-Neamţ (78%), Şcoala Gimnazială nr. 3 Piatra-Neamţ (76%), Colegiul Naţional „Ştefan cel Mare“ Târgu-Neamţ (73%), Şcoala Gimnazială „Elena Cuza“ Piatra-Neamţ (70,6%).
(Liviu ILIE)