După mai bine de 10 ani de când cetăţenii aşteaptă construirea unei autostrăzi care să lege Moldova de Transilvania, după tot atâta timp în care au fost cheltuite milioane de euro pe hârtii şi după lamentări continue despre lipsa banilor pentru drumul de mare viteză, un senator vine cu un nou studiu care arată că varianta Iaşi – Târgu-Neamţ – Târgu-Mureş nu este una fezabilă. În schimb, fezabilă este varianta de autostradă Bacău – Braşov, senatorul de Bacău Dragoş Benea trăgând astfel „turta pe spuza lui“. Acesta a declarat recent că: „Rezultatele acestui studiu demonstrează că dacă se va face vreodată o autostradă care va lega Moldova de vestul ţării, Bacău – Braşov este soluţia cea mai fe-zabilă din punct de vedere al costurilor şi al aspectelor tehnice“.
Nu este pentru prima dată în care senatorul Dragoş Benea face referiri la autostrada care ar trebui să lege Moldova de Transilvania, traversând judeţul Neamţ prin Târgu-Neamţ. Anul trecut, Benea a declarat că această autostradă nu va fi rea-lizată niciodată pentru că nu sunt bani, însă nu o permite nici formele de relief, nici rezervaţiile naturale şi nici costurile.
La începutul acestui an, Dănuţ Andruşcă, ministrul Economiei, a declarat că a găsit bani pentru construirea mult-aşteptatei autostrăzi. Până acum, însă, nu a dat niciun semn că declaraţia lui ar fi fost una bazată pe realitate. Tot atunci, premierul Viorica Dăncilă a declarat că singurul tronson de autostradă din întreaga ţară, ce va fi finalizat în perioada 2018 – 2019, va fi Târgu-Mureş – Târgu-Neamţ.
În primăvară, decidenţii au anunţat că vor să construiască o autostradă care să lege Republica Moldova de România, prin Târgu-Neamţ – Iaşi – Ungheni, tronson cu o lungime de 100 de kilometri, care va include şi un pod peste Prut.
Oamenii de afaceri, investitorii, cetăţenii pe cine ar putea să mai creadă, în contextul în care apar noi informaţii, multe contradictorii, cu privire drumurile de mare viteză, ce ar trece prin Neamţ?
Din 2007 şi până acum, proiectul privind autostrada nu a făcut decât să înghită milioane de euro pe diverse studii, fără a fi concretizată absolut nicio lucrare.
Cei care au de suferit de pe urma acestei lipse de responsabilitate sunt oamenii de afaceri, care pierd sume considerabile din cauza unui drum care să le faciliteze accesul spre pieţele vestice, judeţele Moldovei, inclusiv judeţul Neamţ, care sunt ocolite de-a binelea de către investitori, dar şi cetăţenii care trebuie să străbată sute de kilometri pe drumuri anevoioase ca să ajungă la Târgu-Mureş, Cluj sau în alte oraşe ale Transilvaniei.
Autostrada despre care toţi vorbesc şi nimeni nu face nimic concret ar trebui să străbată un traseu dificil (deal şi munte), ceea ce ar presupune un volum mare al lucrărilor de artă (poduri, podeţe, viaducte) şi numeroase arii protejate, situri de importanţă comunitară. Autostrada ar fi împărţită în trei mari secţiuni: Târgu Mureş – Ditrău (92 km), Ditrău – Târgu-Neamţ (119 km) şi Târgu-Neamţ – Iaşi (78 km). În prezent, legătura dintre Moldova şi Transilvania se face pe drumurile naţionale cu trasee dificile pentru traficul greu în special. Aceasta ar fi cea mai scumpă autostradă din ţară, cheltuielile cu acest proiect fiind estimate, recent, la peste nouă miliarde de euro.
(Natalia RÎŞTEI)
Cum nu sunt bani?
Corina Crețu a zis clar: se poate face autostrada cu bani europeni, dar guvernul vrea PPP, că numai așa poate fura.