9.6 C
Piatra Neamț
joi, mai 22, 2025
AcasăPoliticaMugur Cozmanciuc, preşedinte PNL Neamţ: Autostrada prin Neamţ trebuie să devină prioritatea...

Mugur Cozmanciuc, preşedinte PNL Neamţ: Autostrada prin Neamţ trebuie să devină prioritatea noului exerciţiu financiar European

Date:

 

Întâlnirea solicitată Guvernului României de către noi, parlamentarii Moldovei, pe tema autostrăzii Moldova trebuie să aibă loc cât mai repede şi să vină cu clarificări privind finanţarea proiectului. România este în întârziere cu pregătirea proiectelor de infrastructură mare şi riscăm să pierdem bani, aşa cum s-a întâmplat în exerciţiul bugetar 2007-2013.

Autostrada care leagă Moldova de Transilvania trebuie să fie prioritate în exerciţiul financiar european, prin indicarea unor surse clare de finanţare!

Moldova, ca regiune istorică, este pe locul doi ca populaţie şi pe locul trei ca suprafaţă, dar la coada clasamentului când vine vorba de alocări financiare. Autostrada poate reprezenta motorul dezvoltării economice a întregii regiuni, însă a fost lăsată de PSD la coada finanţării în Master Planul General de Transporturi.

Locuitorii Moldovei şi nemţenii au nevoie de clarificări privind modul în care sunt prioritizate investiţiile în infrastructura rutieră pentru finanţare. Autostrada Moldovei este pe locul 2 în Master Planul de Transporturi, după autostrada Sibiu – Piteşti, însă între cele două investiţii mari sunt finanţate toate drumurile expres şi judeţene. În acest fel constatăm că locul 2 este echivalent cu locul 1 fără finanţare. Putem vorbi de izolarea rutieră a Moldovei pentru ani buni dacă în Masterplanul General de Transporturi nu survin modi-ficări de prioritizare a proiectelor.

Acum, în ultima variantă publică a Master Planului, autostrada de la Târgu Mureş la Iaşi apare cu un cost de circa 4,1 miliarde de euro şi e singura autostradă „fazată“, adică în doi paşi: întâi drum expres, apoi transformată în autostradă. Trebuie să înţelegem că lucrurile nu trebuiesc făcute de mântuială, iar Moldova nu este o regiune de mâna a doua, unde până şi autostrada să fie făcută din două bucaţi.

România pierde acum 3 miliarde de euro destinaţi infrastructurii rutiere pentru perioada 2007-2013. Trebuie să ne trezim măcar în ceasul al doisprezecelea, iar proiectele mari de infrastructură să fie gestionate integrat, să fie bine gândite şi planificate. Deşi trecută pe reţeaua centrală TEN-T – deci finanţabilă în mare parte prin fonduri europene de infrastructură mare – autostrada nu are un loc real la finanţare!

Nu are Guvernul bani pentru Autostrada Moldovei? Ei bine, tocmai asta e misiunea Ministerului Fondurilor Europene – să facă rost de ei, fie că vorbim de împrumuturi de la BEI, BERD sau planul de investiţii Juncker. Bani întotdeauna există, trebuie doar să vrem să îi atragem.

Ultimele știri 🗞

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.