Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă a aprobat lista de măsuri care urmează a fi luate pentru prevenirea alunecărilor de teren şi refacerea DN 15 între Bicaz şi Poiana Teiului, drum care a avut mult de suferit în urma ploilor abundente din vara care s-a încheiat. Amintim că, pe mai multe tronsoane, în urma precipitaţiilor aluviunile scurse de pe versanţi au blocat de mai multe ori circulaţia rutieră, iar pe partea dinspre lac carosabilul s-a surpat în mai multe puncte.
În aceste condiţii, programul de măsuri stabilit de CJSU implică o serie de interdicţii şi obligaţii care vizează atât participanţii la trafic, dar şi autorităţile locale din zonă, astfel: interzicerea efectivă a traficului de mare tonaj (peste 13 tone) pe sectorul barajului Izvoru Muntelui – Poiana Largului (viaduct); interzicerea amplasării, fără măsuri compensatorii, de construcţii grele în zonele afectate de alunecările de teren (evidenţiate pe hărţile de risc şi hazard existente la primăriile comunelor Poiana Teiului, Hangu şi a oraşului Bicaz); alocarea în regim de urgenţă a resurselor financiare necesare contractării unui studiu geotehnic şi a unei expertize tehnice în vederea identificării unor soluţii de intervenţie pentru punerea în siguranţă a zonei afectate de alunecările de teren şi reabilitarea platformei DN 15. „În baza concluziilor şi recomandărilor expertului tehnic, se va elabora un proiect tehnic de către un proiectant de specialitate, proiect ce va cuprinde soluţiile tehnice stabilite prin expertiza tehnică“, precizează hotărârea CJSU.
„În hotărârea luată referitor la inter-zicerea traficului greu s-a introdus acel cuvânt «efectiv». Cuvântul respectiv schimbă cu mult datele problemei. Într-adevăr, şi până acum era interzis traficul de mare tonaj, dar acel „efectiv“ introdus de noi înseamnă să se poziţioneze oameni de la Poliţie, să se facă controale şi să se aplice textul de lege acolo unde se depăşesc cele 13 tone. Practic, ar trebui să se facă filtre. Asta e diferenţa faţă de situaţia de până acum. Referitor la construcţiile grele, acolo unde se vor mai exprima dorinţe de a se ridica pe marginea drumului sau pe porţiunile acelea care sunt cu probleme, primăriile nu le vor mai autoriza“, a explicat prefectul Daniela Soroceanu.
Familie evacuată
O altă măsură va fi monitorizarea evoluţiei alunecărilor de teren de către o comisie formată din persoanele numite prin decizie de către primarii UAT-urilor şi de către reprezentanţii Secţiei de Drumuri Naţionale Piatra-Neamţ; observaţiile vor fi consemnate în procese verbale, care vor fi transmise şi către Se-cretariatul Tehnic Permanent al CJSU. Deoarece o gospodărie a avut deja de suferit ca urmare a faptului că pământul o ia la vale, s-a mai dispus evacuarea şi cazarea, în regim de urgenţă, a familiei respective într-un spaţiu corespunzător. „În situaţia constatării/înregistrării de date privind iminenţa unor deplasări semnificative ale maselor de alunecare în zonele afectate, se va proceda, în regim de urgenţă, la instituirea stării de alertă şi la evacuarea cetăţenilor din zona afectată/expusă pericolului“, se mai arată în planul de măsuri aprobat.
Pe acest subiect, prefectul Daniela Soroceanu a declarat că familia respectivă este din comuna Hangu; casa în care a locuit până acum este în pericol de prăbuşire.
Nu în ultimul rând, reprezentanţii Prefecturii şi ai celorlalte instituţii responsabile cu menţinerea stării de siguranţă în judeţ au decis şi cuantumul fondurilor care ar fi necesare pentru ca drumul să fie reparat. Astfel, s-a stabilit promovarea unui proiect de hotărâre de guvern pentru alocarea sumei de 330.044.054 lei, din Fondul de intervenţie la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2018.
Prefectul judeţului a mai precizat că „Sunt 48 de puncte problematice identificate de către comisia care a fost în teren. Fără doar şi poate trebuie reamenajat, reparat tot drumul de la Barajul Bicaz la Poiana Largului. Noi am făcut o estimare a costurilor şi am înaintat deja Guvernului solicitarea pentru obţinerea finanţării“.
Acum rămâne de văzut care va fi rezulta-tul, deoarece în ultimii 10 ani de când au apărut primele probleme pe DN 15, promisiunile au curs gârlă, timp în care starea tronsonului la care facem referire s-a deteriorat îngrijorător; cu toate că restricţii de tonaj s-au mai impus, iar peticeli superficiale s-au mai făcut pe ici pe colo. (R.C.)