O femeie în vârstă de 76 de ani, din municipiul Roman, a rămas fără 3.700 de lei din contul bancar după ce a dat curs rugăminţii primite prin SMS de la un număr necunoscut, care pretindea că este fiica ei. Fapta s-a petrecut în ziua de 26 noiembrie, iar victima şi-a dat seama că a fost păcălită miercuri, când a anunţat poliţiştii.
Din cercetări a reieşit că persoana care i-a trimis SMS-ul şi s-a dat drept fiica ei, i-a cerut femeii să trimită fotografii cu faţa şi spatele cardului bancar şi cu actul de identitate al acesteia, pe motiv că vrea să-i pună nişte bani pe card. La scurt timp, femeii i-ar fi fost retrasă din cont suma de 3.700 de lei. A doua zi, în urma discuţiilor cu fiica sa, şi-a dat seama că a fost păcălită. Oamenii legii au întocmit dosar penal pentru înşelăciune şi efectuarea de operaţiuni financiare în mod fraudulos.
Pentru a nu ajunge în postura de victime, Inspectoratul Judeţean de Poliţie vă transmite următoarele recomandări: „Evitaţi să accesaţi link-uri, primite din surse necunoscute, pe mail sau prin SMS, prin intermediul comunicărilor de pe social media, ori prin interme-diul platformelor de tip chat (WhatsApp, Signal, Telegram) şi nu completaţi datele perso-nale sau bancare pe acestea. Fiţi atenţi la mesajele care par să vină din partea băncilor! Băncile nu solicită niciodată date confidenţiale cum ar fi datele cardurilor, parole de acces, coduri PIN, nici telefo-nic, nici prin SMS, nici prin e-mail şi nici prin completarea acestora pe website. Nu furnizaţi niciodată altor persoane datele de autentificare la conturi (username, parola, cod suplimentar de autentificare sau cod de back-up). Nu dezvăluiţi datele de pe cardul personal: nume, număr, data de expirare, CVV2/CVC (numărul de trei cifre de pe spatele cardului) şi nici PIN-ul. Nu introduceţi codul PIN pe site-uri de internet şi nu-l divulgaţi telefo-nic! Site-ul pe care urmează să introduci datele cardului pentru efectuarea unei plăţi online trebuie să fie securizat, adică linkul începe cu https. Dacă trebuie să primiţi bani, furnizaţi datele IBAN-ul (numărul de cont, format din 24 de caractere, litere şi cifre), nu datele de pe card! Solicitarea datelor cardului de către alte persoane este o capcană, deoarece cardul este un instrument de plată şi nu un instrument de încasare. Folosiţi mereu parole cu un nivel de complexitate ridicat. Pentru a vă fi mai simplu să generaţi o parolă complexă, utilizaţi un generator de parole. Evitaţi folosirea termenilor uzuali. De asemenea, dezvoltaţi o rutină personală ce presupune schimbarea periodică a parolelor pentru fiecare din conturile folosite“.
(Mihai SAVA)