Cei 4.073 de elevi nemţeni care vor participa în acest an la prima etapă de admitere în clasa a IX-a de liceu, care se va finaliza cu repartizarea computerizată din 12 iulie, au fost ierarhizaţ i ieri în funcţie de mediile obţinute la Evaluarea Naţională şi de cele generale ale claselor de gimnaziu. Unii dintre ei au certitudinea că vor fi admişi la orice liceu îşi doresc, date fiind rezultatele şcolare ale celor patru ani de gimnaziu şi notele la probele de la Evaluarea Naţională, alţii însă aşteaptă cu sufletul la gură „loteria“ repartizării computerizate bazată pe codurile înscrise în fişele de opţiuni. Mediile de admitere sunt cele care îi plasează într-una sau alta dintre aceste două categorii. Şi apropo de medii, în acest an sunt cuprinse între 1.99 şi 10 (trei medii maxime). Anul trecut, ultima medie de admitere a fost 2,22. În schimb a fost o singură medie de 10. Cei cu 10 la Evaluare – pe primele poziţii ale clasamentului Ieri, Ministerul Educaţiei a publicat ierarhia candidaţilor la admiterea în liceu pentru anul şcolar 2017-2018, ierarhie dată strict de mediile de admitere calculate în funcţie de rezultatele obţinute de elevi pe parcursul celor patru ani de gimnaziu, respectiv la probele Evaluării Naţionale (cu ponderi de 20%, respectiv 80%). În fruntea listei se află trei dintre cei şapte elevi care au reuşit să obţină media 10 la Evaluarea Naţională: Teodor Ioan Băltoi – absolvent al Colegiului Naţional „Roman Vodă“ Roman; Ioana Ana Maria Leancă – de la Şcoala „Vasile Alecsandri“ Roman; Camelia Popa – de la Şcoala Urecheni. În ierarhie urmează ceilalţi patru elevi cu 10 la Evaluarea Naţională, dar care nu au avut medii maxime în gimnaziu. Ei vor intra la liceu cu 9,99: Ana Anăstăsoaiei – Şcoala Borleşti; Elena Filip-Muraru – Colegiul Naţional „Petru Rareş“ Piatra- Neamţ; Ioana Ilinca Grumezescu – Colegiul Naţional „Roman Vodă“ Roman; Miruna Mihaela Olaru – Şcoala Moldoveni. Alţi 15 absolvenţi de gimnaziu au medii de admitere egale sau mai mari de 9,90! În total, anul acesta 629 viitori liceeni au medii de admitere mai mari de 9,00 (dintre care 268 au medii peste 9,50). Sunt mai mulţi faţă de 2016 – când 507 copii au avut medii peste 9,00, dar mult mai puţini decât în 2015 – când în această postură s-au aflat peste 800 de elevi. Asta înseamnă că, faţă de anul trecut, ştacheta mediilor va urca măcar la liceele de elită. În continuare, statistica arată în felul următor: 713 elevi cu medii între 8,00 şi 8,99; 662 elevi cu medii între 7,00 şi 7,99; 1.220 elevi cu medii între 5,00 şi 6,99. Sub linia imaginară a mediei 5,00 se află 850 de absolvenţi, ale căror medii sunt cuprinse între 1,99 (minima pe judeţ, „reuşită“ de un absolvent al unei şcoli din Dămuc) şi 4,99. Cele mai mici zece medii de admitere le au elevi care au absolvit şcoli din Agapia, Gâdinţi, Bicazu Ardelean, Pipirig, Oniceni, Roman, Cordun şi Grumăzeşti. Diferenţe notabile între mediile din gimnaziu şi rezultatele de la Evaluare După cum aminteam mai sus, media de admitere se calculează în funcţie de rezultatele obţinute în cei patru ani de gimnaziu (20%) şi notele la Evaluarea Naţională (80%). O trecere în revistă a ierarhiei judeţene relevă diferenţe enorme, de cinci sau chiar şase puncte, între mediile obţinute în gimnaziu şi cele de la Evaluare. Se poate ca o parte dintre candidaţii aflaţi în această postură să se fi aflat într-o pasă foarte proastă în zilele Evaluării Naţionale, dar mult mai plauzibil este că în multe dintre şcoli se dau note din burtă, nejustificat de mari. Iată câteva exemple în acest sens: media la gimnaziu 7,75, media la Evaluarea Naţională 2,20; media la gimnaziu 7,94, media la Evaluare 2,35; media la gimnaziu 9,08, media la Evaluare 5,25… Potrivit metodologiei de admitere în cazul în care doi candidaţi au medii de admitere egale, aceştia vor fi departajaţi folosind, în ordine, următoarele criterii: media generală obţinută la Evaluarea Naţională; media generală de absolvire a claselor a V-VIII; nota obţinută la proba de limba şi literatura română din cadrul Evaluării Naţionale; nota obţinută la proba de matematică din cadrul Evaluării Naţionale. (Liviu ILIE)