Spitalul Municipal de Urgenţă (SMU) Roman a ajuns, de curând, într-un „top al ruşinii“, după ce Observatorul Român de Sănătate (ORS), organizaţie nonguvernamentală, care desfăş oară studii de cercetare privind activitatea serviciilor medicale din România, a dat publicităţii datele celui mai recent studiu legat de satisfacţ ia pacienţilor faţă de spitalele în care au fost internaţi. Conducerea unităţii medicale romaşcane s-a arătat surprinsă de acest top care afectează imaginea spitalului şi a încercat să aducă lămuriri. ORS a realizat studiul plecând de la un sondaj desfăşurat în perioada decembrie 2016 – ianuarie 2018. Metoda folosită a constat în consultarea chestionarelor de satisfacţie completate de pacienţi la externarea din spital, fiind analizate 122.423 de astfel de chestionare completate prin SMS sau on-line. De altfel, această cifră reprezintă „vocea“ a doar 3% dintre pacienţii care au fost internaţi în perioada amintită în spitalele româneşti. Autorii studiului au constatat, cu această ocazie, că 21% dintre spitale nu manifestă interes pentru părerea pacienţilor, în cazul acestora nefiind completat niciun chestionar. Aici a fost evidenţ iat un top, numit generic „Ruşine“, din care fac parte zece spitale ce nu ar fi transmis Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate datele de contact al pacienţilor externaţi. Aceşti pacienţi ar fi trebuit să primească, prin Serviciul de Telecomunicaţ ii Speciale (STS), un SMS cu propunerea de a completa chestionarele de satisfacţie. Managerul SMU Roman, dr. Maria Andrici, a declarat că datele evidenţiate de ORS induc în eroare, deoarece datele pacienţilor externaţi au fost transmise. „Noi am transmis către Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate toate datele de contact şi tot ce are caracter obligatoriu, spre decontare. Aceste foi au şi fost decontate. Dacă nu completam datele de contact, nu puteam completa datele din câmpul următor al documentelor care au fost validate. Mai departe, ce s-a întâmplat, nu ţine de noi. Câte externări au fost atâtea date de contact am transmis, pentru pacienţii care au dorit să dea numărul de telefon. Au existat şi pacienţi care nu au dorit şi nu doresc să dea numărul sau nu au telefon. Marea majoritate a fost cu numere de telefon, iar acestea au fost transmise. Mai departe, că nu au ajuns unde trebuia acele numere de telefon sau că STS-ul nu a intrat în posesia vreunui pacient de la Roman şi să-i trimită SMS, asta nu mai ţine de noi. Ca să ieşi şi să spui că sunt zero chestionare completate, într-un an, la aceşti pacienţi nu e corect. STS-ul, de fapt şi de drept, este cel care trimite aceste mailuri, aleatoriu, aceste chestionare. Pacientul poate să răspundă sau nu. Noi ne-am făcut treaba, am transmis date. Mai mult, ce pot să spun eu despre faptul că nu au fost completate aceste chestionare de către pacienţi sau de ce nu au ajuns numerele de telefon la ei sau de ce nu au trimis SMS-uri la pacienţii noştri?“, a spus dr. Maria Andrici, managerul SMU Roman. Potrivit studiului publicat de ORS, se desprind mai multe concluzii, dintre care amintim: peste o cincime din pacienţii chestionaţi s-a declarat nemulţumită sau foarte nemulţumită de curăţenia din spitale; 8 pacienti din 10 au răspuns că sunt mulţumiţi sau foarte mulţumiţi de activitatea şi implicarea medicului care i-a îngrijit; 4.798 de pacienţi au precizat că le-au fost ceruţi bani sau le-au fost solicitate atenţii de către personalul medical (3,92% din totalul pacienţilor care au răspuns chestionarului); mai mult de o cincime dintre pacienţii internaţ i a fost nevoită sa îşi cumpere medicamente sau alte materiale sanitare din banii proprii, în perioada internării în spital. (T. MARIAN)