Un copil de 12 ani a fost acroşat de un autoturim pe drumul judeţean 156A, pe raza localităţii Negreşti. Accidentul s-a petrecut luni după-amiază, în prima zi de şcoală, în jurul orei 14.00. Copilul a fost rănit şi a fost transportat la spital.
Şoferul are 25 de ani, este tot din comuna Negreşti şi nu consumase băuturi alcoolice înainte de a se urca la volan.
Poliţia cercetează cazul şi a profitat de ocazie pentru a reaminti obligaţiile bicicliştilor: limită de vârstă, de 14 ani, pentru deplasarea cu bicicleta pe drumurile publice, obligaţia de a folosi vesta reflectorizantă şi elementele din echiparea bicicletei, precum şi regula de a purta casca de protecţie şi de deplasare pe partea dreaptă a drumului atunci când participă la traficul rutier. Poliţia recomandă ca pentru cei care învaţă mersul pe bicicletă, în special copii, să utilizeze exclusiv trasee special amenajate sau în afara drumului public.
Recomandările sunt corecte şi de bun simţ, atâta doar că la noi ele par complet lipsite de sens. De unde „trasee special amenajate“ în localităţile noastre rurale, în condiţiile în care majoritatea primarilor nu sunt în stare să facă nici măcar o brumă de trotuar pe marginea drumurilor, locuitorii din mediul rural având de ales între a merge prin şanţuri ori prin noroi sau a-pi risca viaţa, înfruntând maşinile pe carosabil?
În aceste condiţii, copiii fie vor trebui să aştepte să împlinească 14 ani ca să înveţe să meargă pe bicicletă, fie îşi vor lua inima-n dinţi şi, când vor scăpa de sub ochii părinţilor, vor ieşi în stradă să se plimbe. Mai ales dacă „strada“ nu e vreun drum naţional intens circulat ci doar un drum judeţean sau comunal pe care trec mai rar maşinile.
Ajungând la maşini şi la conducătorii acestora, nu trebuie să uităm că acum aproape un an s-au adus ceva modificări la regulile privind depăşirea bicicliştilor în trafic. Pentru asigurarea distanţei laterale de siguranţă, la depăşirea unei biciclete sau a unei trotinete electrice conducătorii de autovehicule realizează această manevră trecând peste marcajul longitudinal de separare a sensurilor de circulaţie ori de separare a benzilor pe acelaşi sens, cu cel puţin jumătate din lăţimea autovehiculului atunci când viteza acestuia de deplasare este mai mare de 50 km/h, sau cel puţin prin încălcarea acestor marcaje atunci când viteza de deplasare este de cel mult 50 km/h. Practic, recomandarea ca şoferii care depăşesc unbiciclist să păstreze o distanţă de 1,5 metri, a fost scoasă şi înlocuită cu noul text de lege, creându-se astfel un spaţiu lateral suficient între autovehicule şi vehiculele care au o viteză de deplasare mai redusă. Dacă şoferul de la Negreşti s-ar fi supus acestor reguli, probabil nu avea cum să accidenteze biciclistul, fie el şi copil de 12 ani. În ce măsură şoferul a respectat aceste prevederi ale legii o să stabilească poliţiştii. Asta dacă nu se vor mulţumi să spună doar că „ăla micu’ nu avea ce căuta pe drum cu bicicleta şi gata!“