Au fost stabilite regulile pentru participarea persoanelor fizice în programul denumit „Casa Verde Plus“ – prin intermediul căruia pot fi solicitaţi cel mult 40.000 de lei pentru efectuarea de lucrări destinate creşterii eficienţei energetice a clădirilor de locuit. Problema este, ca şi în cazul altor astfel de programe derulate de Administraţia Fondului pentru Mediu, că potenţialii beneficiari au de parcurs o mulţime de proceduri birocratice şi de obţinut un vraf – la propriu – de documente. Mai mult decât atât, solicitanţii vor obţine toate aceste documente pe banii lor, şi vor achita şi toate lucrările pe care le implică izolarea termică a locuinţelor. Abia după aprobarea dosarului, le vor fi decontate cheltuielile considerate eligibile. Lipsa unui document de la dosar, prezentarea acestuia într-o altă formă decât cea solicitată sau ieşirea sa din perioada de valabilitate vor duce la respingerea dosarului de finanţare. Iar solicitantul rămâne cu proiectul în braţe şi cu banii daţi. Dar iată câte documente trebuie să conţină, în cazul unei locuinţe care urmează a fi construită, dosarul de finanţare: cererea de finanţare; actul de identitate al solicitantului (copie); autorizaţia de construire valabilă la data depunerii dosarului, însoţită de înştiinţările de începere a lucrărilor către emitentul autorizaţiei şi inspectoratul teritorial în construcţii (copii legalizate), plus, dacă este cazul, documentul din care rezultă preluarea autorizaţiei de construire (copie legalizată); ordinul de începere a lucrărilor; extrasul de carte funciară pentru informare (privind terenul pe care se construieş te casa), emis cu cel mult 30 de zile înainte de data depunerii dosarului de finanţare (original); extras original din proiectul tehnic (partea de arhitectură), care să ateste îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate a proiectului de izolare, însoţit de fişe tehnice, agremente tehnice şi certificate de conformitate pentru materialele de izolaţie; dispoziţie de şantier, dacă este cazul, pentru schimbarea soluţiei tehnice (original), însoţită de memoriu tehnic justificativ, note de renunţări, liste de cantităţi suplimentare cu preţuri, secţiuni şi piese desenate de modificare a soluţiei tehnice; certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului, de către organul fiscal teritorial (original); certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului, de către autoritatea publică locală de la domiciliul solicitantului (original); certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului, de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială va fi implementat proiectul, în situaţia în care domiciliul solicitantului este diferit de adresa de implementare (original); o declaraţie pe propria răspundere; adeverinţa privind existenţa contului bancar al solicitantului finanţării, emisă de o bancă comercială, sau extrasul de cont; pentru imobilele deţinute în coproprietate se va depune o declaraţie notarială, semnată de toţi coproprietarii, referitor la faptul că nu vor depune cerere pentru acelaşi imobil (original); certificatul de cazier judiciar emis pe numele solicitantului, eliberat de către organul teritorial al Ministerului Afacerilor Interne (original). (Liviu ILIE)