Ieri, în sala mare a Consiliului Judeţean s-au întâlnit reprezentanţi ai instituţiilor deconcentrate, ai ISU, primari şi invitaţi pentru a lua parte la bilanţul prezentat de Prefectura Neamţ.
Mariceza Andrei, şefa de cancelarie a prefectului de Neamţ a fost cea care a prezentat mate-rialul ce conţine o mulţime de cifre care reflectă activitatea instituţiei.
Una din cele mai importante activităţi o reprezintă verificarea legalităţii actelor administrative adoptate sau emise de autorităţile administraţiei publice locale şi contenciosul administrativ.
În cursul anului 2014 au fost controlate din punct de vedere al legalităţii 28.312 acte administrative din care: 179 de hotărâri ale Consiliului Judeţean; 338 dispoziţii ale preşedintelui Consiliului Judeţean; 5.182 hotărâri ale consiliilor locale; 22.613 dispoziţii ale primarilor.
Din totalul actelor controlate, au fost considerate nelegale 81 de acte administrative, fiind întocmite adrese de procedură prealabilă. Pentru 5 acte administrative s-a propus clasarea procedurilor, iar restul de 76 au fost modificate/revocate corespunză-tor, de către autorităţile emitente. Au fost promovate 3 acţiuni direct în faţa instanţei de contencios administrativ.
În ceea ce priveşte activitatea de aplicare a actelor normative cu caracter reparatoriu, în cursul anului trecut au avut loc 3 şedinţe ale Comisiei Judeţene pentru Stabilirea Dreptului de Proprietate Privată Asupra Terenurilor în care s-au adoptat 82 de hotărâri.
Cu privire la aplicarea celorlalte legi de restituire a proprietăţii (Legea 9/1998 – Cadrilaterul, şi Legea 290/2003 Basarabia şi Bucovina) din totalul de 326 de cereri primite şi înregistrate, 90 se mai află în lucru.
O altă atribuţie a prefectului, potrivit Constituţiei, o reprezintă conducerea serviciilor publice deconcentrate. În realizarea ei
s-au avut în vedere mai multe obiective specifice, şi anume: eficientizarea monitorizării acti-vităţii serviciilor publice deconcentrate; armonizarea activităţii serviciilor publice deconcentrate şi implementarea programelor, strategiilor şi planurilor de acţiune ale Guvernului, prin Colegiul Prefectural; colaborarea cu serviciile publice deconcentrate şi organizaţiile sindicale şi patronale din judeţ în vederea asigurării unui climat de pace socială de prevenire şi mediere a conflictelor sociale.
203 situaţii de urgenţă într-un an
Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă şi-a făcut bilanţul pe anul 2014, şi a reieşit că a gestionat 203 situaţii de urgenţă. CJSU a avut şi acţiuni cu caracter preventiv: a fost întocmit Planul de asigurare cu resurse umane, materiale şi financiare la nivelul judeţului Neamţ; Registrul de riscuri şi capabilităţi pentru intervenţia în situaţii de urgenţă; toate cele 240 de avertizări/atenţionări/informări hidro-meteorologice au fost transmise către comitetele locale pentru situaţii de urgenţă, în vederea înştiinţării, avertizării şi alarmării populaţiei din zonele de risc; localităţile situate în aval de acumulările hidroenergetice au fost înştiinţate cu privire la cele 27 de deversări efectuate de S.C. Hidroelectrica S.A.; s-au întocmit 6 documentaţii pentru reducerea riscului de inundaţie la nivelul judeţului ce au fost înaintate Ministerului Mediului în vederea finanţării acestora; au fost constituite comisii mixte (alcătuite din reprezentanţi ai Sistemului de Gospodărire a Apelor Neamţ, ISU, Direcţiei Silvice Neamţ, Comisariatului Judeţean Neamţ al Gărzii Naţionale de Mediu) care s-au deplasat în teren pentru verificarea cursurilor de apă şi a secţiunii de curgere a podurilor şi podeţelor în vederea depistării blocajelor din albii şi/sau a depozitelor de deşeuri care ar putea duce la producerea de inundaţii. În urma finalizării acţiunii s-au dispus măsuri pentru remedierea problemelor identificate. Preşedinţii comitetelor locale pentru situaţii de urgenţă şi şefii serviciilor voluntare pentru situaţii de urgenţă au participat la instructaje, instruiri şi cursuri de formare. (Ioana CALIŢCHO)
(A.N.)