Acasă Administratie 130 de milioane de motive pentru a nu fi reparat drumul axial

130 de milioane de motive pentru a nu fi reparat drumul axial

5729
4
DISTRIBUIȚI

 

Drumul axial care face legătura între Izvoru Muntelui şi Durău se degradează pe zi ce trece pentru că, deşi este închis circulaţiei pu-blice, este străbătut zilnic de camioanele care extrag necontenit material lemnos de la poalele Masivului Ceahlău.

Mai mulţi preşedinţi ai Consiliului Judeţean Neamţ (Dan Vasile Constantin, Vlad Marcoci şi Vasile Pruteanu) au arătat interes pentru acest sector de drum, dar         s-a făcut prea puţin.

Oamenii din zonă vorbesc multe, dar într-o anumită privinţă pare că au dreptate: „Cum să-l facă? De ce să-l facă? Dacă l-ar repara ar trebui să impună restricţii de tonaj, ar veni turiştii să se plimbe cu maşinile şi ar vedea zecile de camioane încărcate cu lemn care circulă pe aici“.

La început de an, atunci când toate Direcţiile Silvice din ţară solicită fonduri de la ministerul-mamă, la Neamţ reprezentanţii instituţiei au făcut toate demersurile necesare pentru a solicita nu mai puţin de 130 de milioane de lei noi. „Aceasta este suma necesară, conform proiectului tehnic, pentru a face lucrările de corectare, colectare şi apărare a malurilor pe drumul axial. În prima fază a aprobării proiectelor bugetare, ministerul nu a alocat sumele necesare din motive evidente. Dar asta nu înseamnă că nu ar putea fi alocate mai târziu pe parcursul anului 2015“, a declarat Lucian Cozma, reprezentantul Direcţiei Silvice Neamţ.

Mai trebuie menţionat că la ultima discuţie a membrilor Consiliului Ştinţific al Parcului Naţional Ceahlău, specialiştii au anunţat că anul trecut erau înregistrate 34 de zone periculoase cu torenţi care au destabilizat drumul axial. La început de an 2015 s-au mai descoperit alte 10 zone ce prezintă pericol formate ca urmare a exploatărilor forestiere din timpul anului trecut.

Toate aceste aspecte se leagă şi de recenta cercetare a DNA care a solicitat date exacte despre retrocedările familiei Sturdza din zona vizată.

Din suprafaţa vândută de moştenitorii familiei Sturdza, 5.000 de hectare au ajuns la firma Holzindustrie Schweighofer al cărei principal obiect de activitate este exploatarea lemnului. Restul de 8.000 de hectare au fost achiziţionate de către un fond de investiţii din Germania. Preţul estimat pentru aceste vânzări a fost de peste 52 de milioane de euro, mult mai mare decât cei 130 de milioane de lei care ar duce la dezvoltarea turismului în zona Durău.

(Alex NECHITA)

4 COMENTARII

  1. DJ 155f zis si axialul.
    Facut pe timpul comunistilor ( aia puteau si cu bani putini) ca mai toate in Judetul Neamt axialul a scurtat drumul materialelor si mai ales a cimentului care a stat la baza construirii Statiunii Durau . Ulterior a fost asfaltat si a scurat accesul localnicilor si a turistilor de la si catre Piatra Neamt .
    Pana prin 1996 se circula chiar foarte bine ultima asfaltare a fost facuta prin 93-94 cand Duraul a gazduit o intrunire a prefectilor din RO.
    Din pacate dihonia defrisarilor a lovit si zona Ceahlaului si cum Directia Silvica era o sursa inepuizabila de venituri iar directorii vremii erau oameni de casa ai CJ-ului utilajele grele au distrus invelisul asfaltic fara ca nimeni sa plateasca sau sa mai poata repara ceva.
    Inevitabil au aparut surparile si drumul a devenit periculos.
    Pe vremea lui Bobeanu au existat fonduri pentru repararea si reintroducerea lui in circuitul turistic dar cand totul era gata sa demareze cineva a intrebat speriat …Ba, si noi pe unde mai scoatem? Ba, aveti nevoie de bani pentru campanii.. Si gata .
    A urmat un incident cu un autocar de copii ramas suspendat si gata sa se rostogoleasca in gol si CJ Neamt a dispus in sedinta de consiliu inchiderea DJ 155 f ca drum periculos si pentru conservarea lui …pana cand ….
    Pana cand …au trecut vre-o 10 -12 ani .Si toti presedintii de CJN si toti consilierii dupa ce se inscaunau lansau promisiunea deschiderii axialului , a revigorarii Statiunii Durau ( emblema turismului Nemtean-jalnica emblema)a partiei de schi etc.
    In 2010 , Pruteanu a incercat deschiderea lui si pentru scurt timp in urma unor plombari si a igienizarii rigolelor chiar a functionat mai ales ca la ambele intrari s-au montat limitatoare de inaltime vessus tonaj.
    Multumirea turistilor si a marii majoritati a localnicilor a fost invers proportionala cu turbarea a exploatatorilor/hotilor de lemn .
    Si fiinca presiunea era fabuloasa s-a gasit o solutie asa dupa legile locului ,
    la iesirea din Ceahlau o “comisie “turbulenta condusa de primarul Schiopu si dom’Gelu Ciucanu inarmati cu un utilaj au deschis o bretea forestiera pe langa instalatia de blocare iar cei din Bicaz, mai soft, fiind si mai apropiati atat spectrului politic CJ prin primarul de bicaz ( a carui ficior isi face veacul la DAPNC tocmai in punctul cu pricina)au gasit de cuviinta sa scoata fin limitatorul ori da cate ori este nevoie ca cele 18-30 tome de busteni sa treaca spre Bicaz .
    Si tot asa pana cand DJ 155f a intrat total in stapanirea explotatorilor de lem de prin parcul national si de pe langa el. Oameni , gospodari din fire baga utilajele proprii si curata drumul iar cate odata dau cu nisip si sare bineinteles doar pana unde au interes . Cum zapada astupa grotele din asfalt turistul inocent porneste de drum si dupa cinci sece km surpriza , ai ajuns intr-o zona de exploatare caci mai incolo cel care fara aprobare a dezapezit nu mai curata.
    Cat despre semnalistica ce sa mai vorbim . Cu tupeu si marlanie stapanii drumului au intors semnele de interdictie unde n-au putut sa le scoata iar limitarea de greutate au vandalizat-o pur si simplu cu vopsea.

    Si toate astea se intampla cu stirea tuturor , a politiei, a administratorului de drum a Consiliului Judetean . In ce stat de drept se permit asemenea abuzuri. Cum distrugerile depasesc cu mult sute de mii de euro poate cazul ar trebui preluat de DNA ?

    Bineinteles ca daca trebuie sa asculti si varianta celor cu drujbe care o sa raga ceva de genul .. Da, pe unde p.. la mea si mortii… si jos guvernul care ne pune taxe sa scoatem noi lemn.
    Ca doar nu vrei sa scoatem pe forestierele pe care noi le-am distrus , ar trebui sa le reparam si intratine si pe care trebuie sa mai si platim taxe de peiaj. Drumul axial e moca !

    La final trebuie precizat ca DJ 155 f este drum inchis circulatiei publice si cu restrictie de tonaj.
    Cat de mare trebuie sa fie coruptia in in randul politiei care se fac e ca nu vede incalcarile legii in zona. Ca daca n-ai sapca pe bicicleta pe loc te ard….

    • Autoritatile sunt mana in mana cu hotii de lemne.
      Prin bariera Izvorul muntelui Romanelu si alti samsari trec mii de metri cubi scosi de pe zona Izvorul Alb si Secu. Au distrus toate drumurile , ne-au nenorocit. primarul Salajan a sunat ca trimite utilaje si sa iesim toti sa facem drumurile. E tare de tot.
      Lucreaza mana in mana cu politia .
      Acum cateva zile erau in Izvor , o masina de politie , si mai multi agenti de la Parcul national Ceahlau. Au ridicat limitatorul , si au trecut masinile cu lemne .Pe urma au pus limitatorul la loc si au disparut toti.
      E jaf !

  2. Cine credeti ca distruge axiaul in zona Ceahlaului? INSUSI EDILUL . Dom’primar Coroama Dumitru cara zi si noapte cu masinile CMT incarcate cu 30 tone minim de se lasa terasamentul.
    Daca e sa privim corect, dumnealui ar trebui apreciat fiinca distrude drumul Consiliului Judetean si protejeaza Rapciunita -drumul maicilor- singura realizare notabila din mandatul d-lui.
    Distrugerea tot fapta penala este dar se pare ca nimic nu-l poate atinge le respectabilul exploatator caci se stie ca are protectia lui Holt, si mai mult doamna care -i leaga pe toti in tara asta e de-a casei. Cand la dom’primar cand la casa Vanatoru.

  3. Cum mama d…… sa intervina DNA? Luluta este o mare “admiratoare” a zonei,venind de f.multe ori pe sest.TARA ESTE UN MORMAN DE NESIMTIRE!Acum se trezesc unii sa scrie despre CATASTROFA din Ceahlau?Axialul este lasat in paragina de cca 10 ani.Circuland numai prin Hangu distrugem si acel drum .Urmeaza drumul prin Petru Voda ,apoi ….Vanzatori nenorociti de tara, LA PUSCARIE!TRANSPORTUL LEMNULUI SE FACE DUPA ORA 18.CHIAR CRED UNII CA SUNTEM PROSTI SI NU VEDEM?Cei de la control silvic, sa stea dupa ora 20 la intersectia cu drumul spre manastire si au ce vedea si confisca!OARE SUNT MANA IN MANA CU JEFUITORII?Ne tot dam dupa plop .Ce face alesul “neamului” pe zona ,deputatul Enache?Dar ceilalti parlamentari de Neamt?Cred ca ar trebui pus de o mica scrisorica _interpelare parlamentara si daca nici atunci nu se face nimic “1907”

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.